Sofia Nordenmark

Hur ser situationen ut för mänskliga rättigheter i Colombia?

Några veckor har gått sedan Svenska kyrkan och Lutherska världsförbundet (LVF) tillsammans läste upp ett uttalande i FNs råd för mänskliga rättigheter om situationen i Colombia den 20 mars.

I uttalandet lyftes flera av de allvarliga problem med mänskliga rättigheter som kvarstår i Colombia och hur den stora ojämlikheten i landet påverkar möjligheter för människor att få sina rättigheter uppfyllda. Den allvarliga diskriminering som (homo, bi och transsexuella personer (HBTQ-personer) i Colombia utsätts för var ett av de problem som Svenska kyrkan och LVF lyfte fram i den muntliga presentation som Svenska kyrkans representant läste upp igår i FNs råd för mänskliga rättigheter. Det här var första gången den diskriminering HBTQ-personer i Colombia utsätts för togs upp i FNs råd för mänskliga rättigheter. Organisationen Colombia diversa, som också fanns på plats i Geneve välkomnade LVFs uttalande och påpekade att det är särskilt viktigt att en trosbaserad organisation som LVF och Svenska kyrkan, som trossamfund, öppet tar ställning och försvarar HBT-personers mänskliga rättigheter inom FN.

– För närvarande talar tyvärr de kyrkor och trossamfund som betonar s.k. ”traditionella värden och som inte vill erkänna varken kvinnors eller HBT-personers lika rätt till mänskliga rättigheter med högst röster inom FN. I det perspektivet är det mycket viktigt att visa att kyrkor och trosbaserade organisationer engagerar sig och tar ställning för HBT-personers mänskliga rättigheter, sa Catalina Lleras, från HBT-organisationen Colombia diversa.

Catalina Lleras träffade under sitt besök i Sverige representanter för Svenska utrikesministeriet, träffade den svenska organisationen RFSL och berättade under ett kvällsföredrag om situationen för HBT-personer när hon var i Sverige inbjuden av Svenska kyrkan och Colombiagruppen.

Catalina Lleras berättade att Colombia diversa deltagit i det samarbete mellan colombianska organisationer som arbetar för mänskliga rättigheter för att gemensamt ta fram skuggrapporter till FN-systemet och att HBT-frågor för första gången behandlades i skuggrapporteringen som lämnades in till FNs råd för mänskliga rättigheter. Colombia går för andra gången igenom den universella periodiska översynen (UPR) där alla FNs medlemsstater presenterar hur situationen för mänskliga rättigheter i deras land ser ut och där övriga medlemsstater sedan ställer frågor och följer upp, för att rekommendationer för förbättringar ska kunna göras.

Mer än 120 organisationer i Colombia som arbetar för att främja respekten för mänskliga rättigheter där har deltagit i arbetet med att producera en alternativ rapport från civilsamhället, en s.k. skuggrapport till FNs råd för mänskliga rättigheter. I Europa har cirka 50 organisationer som är medlemmar i en plattform för europabaserade organisationer som verkar för respekt för mänskliga rättigheter i Colombia – OIDHACO– också tagit fram en skuggrapport. Svenska kyrkan har deltagit i arbetet med OIDACOs skuggrapport och Svenska kyrkans samarbetsorganisation LVF i Colombia, som samarbetar med många colombianska organisationer, har i sin tur stöttat processen i Colombia.

Genom att samarbeta i Colombia, på internationell nivå och i Sverige lyfta hur situationen för mänskliga rättigheter ser ut i Colombia kan vi nå större genomslag och säkerställa att de frågor som upplevs som viktiga av dem som är engagerade i civilsamhällesorganisationer i Colombia återspeglas. Det här återspeglar hur Svenska kyrkan arbetar från en rättighetsbaserad utgångspunkt: det är de som berörs på plats som själva formulerar vilka som är de främsta problemen för situationen för mänskliga rättigheter. Svenska kyrkans stöd bidrar till att de kan organisera sig, formulera sina mål för vilka förändringar de vill uppnå och lyfta dessa frågor med politiker på lokal och nationell nivå samt bidra till att lyfta dessa frågor i den allmänna debatten. I Colombia samarbetar Svenska kyrkan, genom LVF, med bondeorganisationer i Arauca, urfolksorganisationer och byar i Chocó och Arauca, Afrocolombianska byar och organisationer i Chocó. De som arbetar för mänskliga rättigheter i Colombia utsätter sig för stora risker eftersom människorättsförsvarare fortsätter attackeras och dödas. Därför måste ett arbete för att öka säkerheten för de som utkräver sina och andras mänskliga rättigheter finnas med. Svenska kyrkan ger genom LVF Colombia stöd till organisationer ”Somos defensores” som arbetar med människorättsförsvarares säkerhet och genomför direkt med Kristna fredsrörelsen ett projekt i Chocó som syftar till möjliggöra för människor att utkräva sina rättigheter genom att stötta dem med hjälp av medföljning, organisering och lokalt, nationellt och internationella påverkansarbete.

Nio muntliga framställningar från olika civilsamhällesorganisationer behandlade situationen för mänskliga rättigheter i Colombia under MR-rådets session igår. Anna Rodriguez från Colombianska juristkommissionen betonade vikten av att flera organisationer från civilsamhället samarbetar, men också lyfter olika aspekter av hur situationen ser ut för mänskliga rättigheter i Colombia under FNs råd för mänskliga rättigheter. Förhoppningen är att då situationen för mänskliga rättigheter i Colombia diskuteras, så många stater som möjligt ska ställa frågor till Colombias representanter och att starka rekommendationer för hur Colombia ska kunna förbättra situationen för mänskliga rättigheter.

Sofia Nordenmark, policyhandläggare för mänskliga rättigheter Svenska kyrkans internationella avdelning