Martin Vogel

Ny rapport avslöjar hur EU:s politik slår mot världens fattiga

I veckan avslöjandes i en färsk rapport hur EU:s politik på många områden motverkar bekämpningen av fattigdom i världen.  Bakom rapporten står det europeiska nätvärket CONCORD Europa, som representerar över 1600 medlemsorganisationer i EU (Svenska kyrkan är en av 48 svenska medlemsorganisationer i den svenska plattformen CONCORD Sverige).

Rapporten Spotlight on Policy Coherence for Development – The real life impact of EU policies on the poor avslöjar hur EU:s politik I många områden motverkar fattigdomsbekämpning genom kryphål och brister i lagstiftning. Rapporten har särskilt undersökt EU:s politik för skatteflykt, energi, klimat och naturresurser och slår fast att bristen på samstämmighet leder till att fattigdomsbekämpning i många länder direkt motverkas. Särskilt skatteflykt är ett alltmer utpekat problemområde för låg- och medelinkomstländer, som mottar miljarder i bistånd från EU och samtidigt förlorar minst lika mycket till följd av europeiska företags skatteflykt från dessa länder. På så sätt ger EU med ena handen, samtidigt som man tar med den andra. Problemet verkar framför allt bestå i en brist på vilja då EU idag till och med har ett bindande ramverk för samstämmighet som gör gällande att EU:s agerande inom t.ex. handel, energi och klimat inte får motverka fattigdomsbekämpning.

CONCORD Sverige rapporterar på sin hemsida om hur trycket på EU och medlemsstaterna ökar allt mer att göra något åt det omfattande problemet med skatteflykt och skatteparadis efter att G20-länderna för ett par veckor sedan enades om ett förslag för att förbättra internationella skatteregler. Frågan kommer också att vara aktuell i det kommande arbetet med att ta fram nya utvecklingsmål efter Milleniemålen, som inleds när FN:s generalförsamling möts i slutet av september.

Svenska kyrkans internationella arbete verkar aktivt för att Sverige ska ta sitt ansvar när det gäller svensk politik för global utveckling (PGU), och även trycka på förändringar i EU. Såväl Sverige som EU har redskapen och möjligheterna att se över sin förda politik och värna för en samstämmighet som bidrar till en effektiv fattigdomsbekämpning. Diskussioner pågår just nu på internationell nivå om hur biståndet kan göras mer effektivt och nå eftersträvade resultat. För att det ska lyckas måste Sverige, EU och världens länder ta sitt ansvar och föra en politik som verkar för, och inte emot, en rättvis och hållbar global utveckling.