Gunnel Axelsson Nycander

Religion ett slagträ i debatten på FN:s Kvinnokommission

Årets session av Kvinnokommissionen (CSW), FN:s årliga internationella toppmöte för jämställdhet och kvinnors rättigheter, genomfördes 11–22 mars i New York, och var den 63:e i ordningen. Sverige skickade en stor delegation som leddes av jämställdhetsminister Åsa Lindhagen. Detta år ingick Act Svenska kyrkan för första gången i den officiella svenska delegationen. Det finns ett stort symbolvärde i att en uttalat feministisk regering har trosbaserade aktörer från civilsamhället med i sin delegation till ett toppmöte om kvinnors rättigheter.

De ekumeniska rörelserna har varit närvarande på CSW flera år. Act Svenska kyrkan brukar vara del av deras delegationer och ger även stöd till partners medverkan. Kyrkornas världsråd (KV), Lutherska världsförbundet (LVF) och ACT-alliansen deltog aktivt även i år genom gemensamma uttalanden till kommissionen, ett antal panelsamtal och seminarier samt påverkansarbete inför och under kommissionen. Den interreligiösa rörelsen Side by Side – Faith Movement for Gender Justice, som Act Svenska kyrkan är en del av, deltog också med en delegation och anordnade mycket välbesökta och uppmärksammade seminarier, bland annat med Islamic Relief.

Act Svenska kyrkan anordnade tillsammans med LVF sidoevenemanget Leading the Way – Innovative examples of government and faith based actors for equal access to social protection, som co-sponsrades av Sverige, UNFPA, KV och Muslim Aid. Medverkade gjorde bl a Jämställdhetsmyndighetens generaldirektör Lena Ag och Svenska kyrkans partner i Palestina och Tanzania.

Ökat motstånd mot jämställdhet

Temat för årets CSW var social trygghet. Men mötet präglades framför allt av den pågående globala tillbakagången när det gäller jämställdhetsfrågor och kvinnors och HBTQI*-personers rättigheter som också märks i andra sammanhang. FN:s generalsekreterare António Guterres inledde kommissionen med att peka på motståndet: ”We must tell it like it is. Around the world, there is a pushback on women’s rights. That pushback is deep, pervasive and relentless.”

Det organiserade motståndet som vi nu ser mot jämställdhet, kvinnors och HBTQI-personers rättigheter samt sexuell reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR) är en del av den trend som vi ser både internationellt och nationellt, där alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna i större grad ifrågasätts, där nationalstatens suveränitet återigen betonas kraftigt och där religion används som ett slagträ i debatten. Jämställdhet inklusive SRHR står i centrum för kampen för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna.

Act Svenska kyrkan och våra partner och nätverks deltagande är angeläget vid den här typen av arenor och spelar en viktig roll i de globala policydiskussionerna om jämställdhet. Vårt engagemang för jämställdhet, SRHR och HBTQI-personers* rättigheter är otroligt viktigt i arbetet att bemöta det organiserade motståndet mot dessa rättigheter, inte minst med tanke på att religion används som ett argument för vissa länders rätt att diskriminera. Genom att göra våra röster hörda – både i seminarier och i dialog med olika länders delegationer – kan vi verka för att slutsatserna från detta viktiga policymöte verkligen bemöter de utmaningar som kvinnor och flickor runt om i världen möter.

Joanna Lilja
Policysamordnare och policyrådgivare för genusrättvisa och jämställdhet

*HBTQI är ett samlingsbegrepp för homosexuella, bisexuella, transpersoner, queerpersoner och intersexuella.