Peter Svensson

Sociala trygghetssystem i södra Afrika och alternativa vägar för finansiering

Studies in poverty and inequality institue SPII är Svenska kyrkans nya partner i södra Afrika. SPII arbetar med påverkansfrågor kring bla sociala trygghetssystem och genomför just nu andra fasen i ett påverkansprojekt kring Basic Income Grant (BIG); i korthet en basinkomst för att lyfta människor ur fattigdom, på svenska används även termen medborgarlön. I södra Afrika har Namibia kommit längst med att införa BIG, dock har den namibiska staten ännu inte anammat konceptet.

SPII planerar en kampanj tillsammans med sina partner och nätverk att för att få södra Afrikas ekonomiska samarbetsorgan SADC att införa BIG i regionen. Den alternativa väg för finansiering som kommer att föras fram inom kampanjen är att beskatta utvinningsindustrin och öronmärka skattepengarna för att finansiera en allmänn basinkomst.

SPII har tillsammans med KASA, ett tyskt ekumeniskt institut för södra Afrika, kallat till en tvådagarskonferens i Johannesburg 25-26 april. Konferensen samlar forskare, civilsamhällesföreträdare, medborgarorganisationer från hela södra Afrika för att diskutera hur kampanjen ska utformas och olika strategier för att nå ut med kampanjen.

Under dag ett har sociala trygghetssystem, ekonomisk ojämlikhet, migration, flyktingsituationen, informell handel och utvinningsindustrin ur olika synviklar behandlats. Alla med fokus kring skatterättvisa, trygghetssystem och ekonomins grundvalar i södra Afrika. Bland talarna idag märks två av Svenska kyrkans partner  Michelle Pressend från Economic Justice Network of Foccisa, kring skatterättvisa och Brown Motsau från Benchmarks foundation om utvinningsindustrin i Sydafrika.

Civilsamhället i södra Afrika uppmärksammar alltmer de sociala och ekonomiska orättvisorna i regionen. De ekonomiska framstegen kommer inte människor till gagn, vilket leder till social oro och konflikter. Men nu finns även viljan att föra fram alternativa modeller, ta lärdom från andra regioner och andra system för att sätta press på regeringar, internationella aktörer och privatsektorn så att ala gemensamt tar de ekonomiska orättvisorna på allvar.

Peter Svensson

Koordinator södra Afrika