Eva Palmqvist

Sudan och Sydsudan i fortsatt fokus

I veckan som gick antog Svenska kyrkan ett positionspapper för hållbar och rättvis fred i och mellan Sudan och Sydsudan. Dokumentet ger en analys av situationen i de två länderna och tydliggör Svenska kyrkans hållning för att främja fred i och mellan Sudan och Sydsudan. Positionspappret kommer att vägleda den fortsatta policydialog som vi, tillsammans med systerkyrkor, ekumeniska nätverk och samarbetspartner, kommer att föra med beslutsfattare i Sverige, EU och FN.

Inbördeskriget mellan norra och södra Sudan som varade fram till 2005 var Afrikas hittills längsta. Enligt fredsavtalet som slöts mellan parterna fick befolkningen i södra Sudan rätt att folkomrösta om sin framtid, vilket resulterade i att Sudan delades i två länder och världens yngsta nation Sydsudan bildades 2011. Trots ingångna fredsavtal och andra överenskommelser pågår dock väpnade konflikter just nu i Sudan och Sydsudan, däribland i Södra Kordofan, Blå Nilen, Darfur och Jonglei. Hundratusentals människor är på flykt, samtidigt som möjligheterna för humanitära organisationer att få tillträde till civilbefolkningen i vissa av områdena är mycket begränsade. Arbetet för fred och försoning, rättvisa och hållbar utveckling behövs mer än någonsin.

Som så ofta i konflikter är det civilbefolkningen som drabbas; kvinnor och män, flickor och pojkar vars framtid är oviss. Under den gångna veckan kom rapporter från vår samarbetspartner i Jonglei, Sydsudans största delstat, om det prekära säkerhetsläget samt de svåra översvämningarna, vilket tvingat dem att evakuera personal från området. I slutet av september månad genomfördes demonstrationer i Khartoum och flera andra städer runt om i Sudan som svar på regeringens beslut om minskade bränslesubventioner. Demonstrationerna slogs ned med övervåld, där uppskattningsvis 200 människor tros ha mist livet och 800 arresterades.

Tyvärr uppmärksammas händelser som dessa alltför sällan i svensk media. Det är svårt att nå fram i mediebruset, inte minst när det handlar om komplexa situationer och sammanhang. Ibland behöver vi höra en personlig berättelse och se ett ansikte för att nyheten ska få vår uppmärksamhet. Ofta behöver en gedigen analys spegla nyheten.

Svenska kyrkan vill bidra till en djupare förståelse och ökat engagemang för situationen i Sudan och Sydsudan. Tillsammans med våra samarbetspartner vill vi genom långsiktig policydialog verka för att berörda beslutsfattare ska agera för att främja hållbar och rättvis fred. I det nyligen antagna positionspappret har Svenska kyrkan identifierat ett antal ståndpunkter som vi kommer att fokusera på i vår policydialog, däribland att:

• Sudans och Sydsudans regeringar uppfyller ingångna fredsavtal och överenskommelser.
  • fritt tillträde säkerställs för humanitärt stöd till civilbefolkningen i konfliktdrabbade områden i Sudan och Sydsudan.
  • människorättsförsvarare i Sudan och Sydsudan åtnjuter skydd. Straffrihet för kränkningar av mänskliga rättigheter är oacceptabelt.
  • kvinnors rättigheter, deltagande och fulla medverkan i freds- och försoningsprocesser och nationsbyggande garanteras i Sudan och Sydsudan.
  • flickors och pojkars rättigheter, deltagande och trygga uppväxtförhållanden skyddas och tillgodoses i Sudan och Sydsudan.
  • Sveriges regering intar en aktiv roll för fred, demokrati och utveckling i Sudan och Sydsudan, bilateralt och genom EU och FN.

Positionen för hållbar och rättvis fred i och mellan Sudan och Sydsudan har antagits av  Nämnden för internationell mission och diakoni, Svenska kyrkan.