Magdalena Wernefeldt

Sverige viktig aktör för demokratisk utveckling i Centralamerika

Annika Ben David, Sveriges ambassadör för mänskliga rättigheter, mötte just hemkommen från en rundresa till El Salvador, Honduras och Guatemala, igår Svenska kyrkans internationella arbete tillsammans med andra civilsamhällesaktörer för ett samtal om utvecklingen för demokrati och mänskliga rättigheter i området.

Utbredd vardagsrasism

De tre länderna är post-konfliktsamhällen som på ytan ger intryck av att ha välfungerande infrastruktur, handel och nätverk. Men under ytan finns enorma skillnader mellan fattiga och rika, utbredd vardagsrasism, negativ maskulinitetskultur, organiserad kriminalitet och ett svagt skyddsnät, i synnerhet för utsatta kvinnor och flickor. En utsatthet som händelsen 8 mars föra året, då 41 flickor innebrändes på ett ungdomshem i Guatemala i all sin tragik, visade med all tydlighet.

Människorättsförsvarare, särskilt kvinnor som arbetar för landrättigheter, har också allt svårare att verka och är ständigt utsatta för hot och trakasserier.

Välkommet engagemang

Svenska kyrkans internationella arbete i Centralamerika har som mål att kvinnor, män, ungdomar, barn och flickor, inklusive ursprungsfolk, bönder och invandrare, ska få förbättrad mänsklig säkerhet och en ökad grad av jämställd och rättvist deltagande. Arbetet går helt i linje med vad ambassadören nu belyser som viktigt i regionen.

Situationen i de tre länderna är komplex och präglas av sköra statsbildningar, och av sin historia som före detta diktaturer med starkt inflytande utifrån. Vi välkomnar mr-ambassadörens engagemang och intresse för vårt arbete i Centralamerika och ser fram emot flera möten.

Vår förhoppning är att regeringen lyfter regionens komplexitetsproblematik i Bryssel och på hemmaplan, och fortsätter stödja länderna genom ökad diplomati och närvaro, men också i form av finansieringsbistånd. Sverige har hög trovärdighet och ett förtroendekapital som biståndsaktör som byggts under lång tid som kan bidra till positiv förändring.

Charlotte Bergendal, programansvarig för Centralamerika