Peter Svensson

Sydsudan – 10 år som självständig stat den 9 juli

Världens yngsta nation har hunnit fylla tio år. Glädjen och framtidstron från 2011 efter decennier av självständighetskrig har bytts ut mot hopplöshet, fördjupad misär och ökat våld.

8,3 miljoner sydsudaneser beräknas idag vara i behov av humanitärt stöd. Med rikedomar som olja och gas skulle landet kunna vara rikt, men den demokratiska utvecklingen har förhindrats av de inbördeskrig som avlöst varandra sedan 2013. Landets ekonomi är till största del fortfarande beroende av bistånd från omvärlden.

Både landets ledare och opposition består av frihetskämpar som har haft svårt att rätta sig in i ett demokratiskt och politiskt landskap. Staten byggdes aldrig upp, hälsovård och skola överläts åt biståndsorganisationer medan vägar och annan infrastruktur utanför de största städerna lyser med sin frånvaro.

Ett skjul som fungerar som klassrum, i förgrunden vajar sydsudans flagga
Ett provisoriskt klassrum i Panyagor, Sydsudan. Familjer här är hört drabbade av krig och torka. I skolan som drivs av Lutherska världsförbundet kan barnen slappna av och tänka på annat. Speciellt fokus läggs på att säkerställa att flickorna blir kvar i skolan. Foto: Paul Jeffrey /Ikon

Avsaknaden av ansvarstagande stat skapar problem

Statens icke-närvaro skapar ett tomrum där kyrkan och andra religiösa samfund spelar en oerhört viktig roll för att upprätthålla någon form av stabilitet. Men varken kyrkan, FN eller civilsamhället, inkluderat internationella biståndsorganisationer, kan ersätta statens roll på längre sikt. Sydsudan behöver nya unga politiker fostrade i demokratisk anda för att kunna bygga upp landet och skapa tillit till ledarskiktet samt skapa förutsättningar för ansvarsutkrävande.

I avsaknad av en stat som ansvarig, får andra företrädare bära ansvaret och ta emot ilskan och frustrationen över uteblivna framsteg och hopp för den unga generationen. Under de senaste månaderna har våldet från framförallt unga män med vapen ökat märkbart. Act Svenska kyrkan ser med stor oro på att även religiösa företrädare och personal från biståndsorganisationer har blivit måltavlor för våldet. Våldet riktar sig också mot den äldre generationen då de ses som ansvariga för de stora humanitära behoven och kaoset i landet, eftersom den äldre delen av befolkningen vanligen sitter på maktpositioner.

Det finns möjlighet till förändring

Våra partnerorganisationer står för hopp och förändring och att det finns möjligheter att förbättra sin egen tillvaro, som Loparimoi Peter Maurice från CDSS (Community Development Support Service) säger: ”I spread hope by providing psychosocial support to women and girls and I share my strength by making women and girls know their women human rights!”

Act Svenska kyrkan kommer framöver att ytterligare stärka de humanitära och långsiktiga insatserna för en hållbar och fredlig framtid, den viktiga samordningen inom ACT Forum, och satsningar på ungdomar och jämlikhet via det kristna rådet.

Det kristna rådet, ACT Forum, ett forum som samlar medlemmar i ACT-alliansen, och Lutherska världsförbundet har varit de fasta punkterna för vårt arbete och närvaro i Sydsudan genom åren. Via två nya partnerorganisationer CDSS (Community Development Support Service) och CEPO (Community Empowerment for Progress Organization) når vi även lokala civilsamhällesorganisationer och täcker östra delen av Sydsudan i vårt stöd. Det humanitära stödet via Lutherska världsförbundet bidrar till att lindra den akuta nöden för många människor i Sydsudan. Tillsammans med våra partnerorganisationer stärker vi byggandet av en långsiktig och bärkraftig framtid för befolkningen via fredsdialog, inkomstgenererande insatser, insatser för flickors och kvinnors rättigheter, skolgång och hållbart jordbruk som klarar klimatomställningarna.

Klimatförändringarna påverkar situationen

Klimatförändringarna är och kommer att bli en allt viktigare fråga, läs gärna Act Svenska kyrkans tidigare blogginlägg om dessa utmaningar.

Text: Peter Svensson, regional representant och Sofia Olsson, programhandläggare

Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan