Niklas Eklöv

Vapenhandelsfördraget Arms Trade Treaty nu på riksdagens bord

Igår 25 mars presenterade regeringen förslaget om att Sverige ska ansluta sig till vapenhandelsfördraget Arms Trade Treaty (ATT). Svenska kyrkan har tidigare skickat in synpunkter då skrivelsen kom på remiss och flera av kommentarerna har nu kommit med. Det är glädjande.

Den nya skrivelsen lyfter fram ATTs humanitära fokus på ett bättre sätt och att själva syftet med en internationellt reglerad vapenhandel är att:

• bidra till fred, säkerhet och stabilitet
  • förhindra att handeln med konventionell vapen leder till mänskligt lidande
  • stärka samarbete, öppenhet och ansvar inom vapenhandeln

Samtidigt saknas detta perspektiv i den inledande sammanfattningen, vilket är olyckligt.

Skrivelsen tydliggör också att den ansvariga myndigheten Inspektionen för strategiska produkter (ISP) måste göra bedömningar utifrån de mer specifika kriterier som ATT listar: t.ex om vapenexport kan ”underlätta” allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter eller internationell humanitär rätt (inte minst folkmord och brott mot mänskligheten); bidra till allvarligt könsrelaterat våld eller våld mot barn. Det är också bra att regeringen är tydlig i propositionen att Sverige vill vara med att bidra till skärpt praxis och ambitiös tolkning av fördraget både på EU- och FN-nivå. Detta är saker som Svenska kyrkan och flera andra organisationer fört fram som viktigt.

Regeringen anser att Sverige kan ansluta sig till ATT utan att några lagändringar behövs. Det må i strikt rättslig mening vara korrekt. Men det som är fortsatt problematiskt är att själva regelverket för tillståndsprövning av vapenexport nu kommer att bli ännu mer svåröverskådligt och att det blir ännu svårare att veta vilka bedömningskriterier som ska gälla. Risken är stor att möjligheterna att utkräva politiskt ansvar blir änmer svårt.

Det är därför viktigt att riksdagspartierna inför beslutet om ATT påtalar att ATT:s ”inträde på arenan” gör det ännu mer angeläget för den pågående krigmaterielutredningen (KEX) att föreslå ett reformerat, skärpt och mer transparent regelverk för krigsmaterielexporten. Lika viktigt är att regeringen i sin årliga uppdragsbeskrivning till ISP tydliggör att ATT:s humanitära syfte måste få större genomslag i tillståndsprövningen och att detta redan nu är i linje med Sveriges politik för global utveckling som måste tillåtas styra inriktningen på svensk vapenexport.