Peter Svensson

Vår gemensamma framtid

Det är vår gemensamma jord, vår gemensamma framtid och vår gemensamma välfärd det handlar om. EJN:s direktor Malcolm Damon påpekade att Afrikas sk resning inte är en resning, när människors livskvalité inte höjs i samma takt som BNP:n höjs.

Svenska kyrkans partner Economic Justice Network anordnade för fjärde året i rad Alternative Mining Indaba. Medborgarorganisationers svar på Afrikas största konferens om utvinningsindustrin Mining Indaba. Förra året deltog Svenska Kyrkans internationella arbete med två ageravolontärer Lisa Gerenmark och Cissi Hage som gjorde flera inlägg på agerabloggen. Gruvindustrin och utvinningsindustrins åverkan på miljön och brist på ansvarstagande i sociala och ekonomiska frågor gör det till ett globalt fenomen som i högsta grad berör Sverige. Svenska kyrkans partner Bench Marks Foundations medarbetare David van Wyk gjorde i november 2013 ett besök till Jokkmokk och fann oroande många liknande problem och svårigheter som i Sydafrika. Han beskriver sin resa på opinionsbloggen: http://blogg.svenskakyrkan.se/opinion/2014/01/30/from-south-african-mining-fields-to-jokkmokk/

Svenska kyrkan har många församlingar som drabbas av giriga gruvbolag där profiten och inte välfärden står i centrum. Våra partners arbete runt om i världen går hand i hand med det arbete som många församlingar utför i spåren efter utvinningsindustrins hänsynslös jakt på vinst.

David van Wyk säger avslutningvis i sin blogg: Finally, I want to suggest that mine impacted communities in Sweden and Southern Africa link up in solidarity in defence of mine affected peoples and the environment.”

Svenska kyrkan spelar här en roll för att förena medborgarorganisationers krav på utvinningsindustrin och att det sociala ansvaret som flera av dem säger sig ta utförs i verkligheten och inte endast blir fina ord på glänsande papper i årsrapporten.

Svenska kyrkans internationella arbete har påbörjat arbetet kring utvinningsindustrin med att stödja partner som EJN och Bench Marks i deras arbete. Act Alliance i södra Afrika, men även på andra håll i världen arbetar aktivt med påverkansstrategier och kampanjer kring effekterna av utvinningsindustrin. Det här arbetet är ännu i sin linda men växer snabbt.