Act Svenska kyrkan

”En rockkonsert för feminister”

I juli var över 25 trosbaserade organisationer med på Women Deliver Conference, världens största konferens för jämställdhet. Karin Hugsén deltog i konferensen för ACT-alliansen och den Globala kampanjen för jämställd familjerätt.

Bassem Maher och Karin Hugsén från Act Svenska kyrkan på plats vid konferensen Women Deliver i Rwandas huvudstad Kigali.

Women Deliver Conference är en global konferens som äger rum vart tredje år och fokuserar på frågor om jämställdhet, kvinnors och flickors hälsa och rättigheter. Konferensen samlar experter, aktivister, politiker och andra intressenter för att diskutera och dela idéer om hur man kan främja kvinnors rättigheter och stärka deras roll i samhället. Med ett omfattande program som omfattar allt från föreläsningar till interaktiva sessioner, är evenemanget en kraftfull plattform för att bygga nätverk och inspirera förändring. Nyligen hade jag privilegiet att delta i årets konferens.

Women Deliver Conference 2023 hölls i Rwanda och samlade inflytelserika dignitärer och ledare, inklusive presidenter från Senegal och Etiopien, Sima Bahous, chef för UN Women, Natalia Kanem chef för UNFPA, Irlands tidigare president Mary Robinson och Nobelpristagarna Malala Yousafzai och Ellen Johnson Sirleaf. Atmosfären var verkligen vibrerande och stämningsfull, eller som en kollega från en partnerorganisation beskrev det – ”en rockkonsert för feminister”.

Kontroversiell öppningsceremoni

Öppningsceremonin visade sig dock bli mycket kontroversiell., En av inledningstalarna var Ungerns president Katalin Novák, som är känd för sitt motstånd mot kvinnors och HBTIQ+-personers rättigheter och har en koppling till antirättsrörelsen. Många kvinnorättsorganisationer uttryckte sin besvikelse och krävde en förklaring från konferensarrangörerna.

Ansvaret för öppningsceremonin låg emellertid hos värdnationen Rwanda. Konferensens ledare Dr. Maliha Khan, Women Delivers president och VD, välkomnade kritiken och betonade skillnaderna mellan Women Delivers värderingar och de som President Novák representerar.

Familjerättskampanjen

Den Globala kampanjen för jämställd familjerätt, där Act Svenska kyrkan ingår, anordnade eventet Family Law: A Crucial Feminist Issue for Achieving Gender Equality. Eventet handlade om det akuta behovet av reformer inom familjerätten för att jämställdheten ska kunna öka, och utforskade hur familjerätten hänger samman med andra viktiga feministiska och mänskliga rättighetsfrågor. Min kollega Bassem Maher som var en av talarna lyfte fram familjerättens betydelse för att forma flickors och kvinnors liv och därigenom uppfylla deras mänskliga rättigheter.

Över 25 olika trosbaserade organisationer deltog i Women Deliver 2023. Jag, som även representerade ACT-alliansen under konferensen, var med och arrangerade en ”Faith Meet and Greet” där trosbaserade aktörer kunde träffas, dela erfarenheter och diskutera utmaningar och möjligheter. Mötet samlade 18 deltagare som delade värdefulla insikter från sitt arbete med jämställdhet.

Läs mer om hur Act Svenska kyrkan jobbar för att reformera diskriminerande familjelagstiftning.

Text: Karin Hugsén