Präst på Väla köpcentrum

På ett av Sveriges största köpcentrum – Väla Centrum – finns prästen Liv Ekstrand på plats för att samtala med människor hon möter.

Liv Ekstrand

Präst på Väla

Artikel ur Kyrknytt nr 2 2013, Kropps församlings tidning:

På Väla – ett av Sveriges största köpcentrum – finns nu också en av våra präster. En dag i veckan är Liv Ekstrand på plats för den som vill samtala.

Åtta miljoner besökare per år. 189 butiker och ett restaurangtorg med 790 sittplatser gör Väla till ett av Sveriges största köpcentrum. Nu har man tagit ett nytt steg. Kanske har du sett den röda skylten med texten ”samtalsbänk”? Här bredvid Wayne´s coffe, Forex och Ticket finns vår präst Liv Ekstrand på plats en förmiddag i veckan.

-Jag tog kontakt med Välas ledning och frågade om vi kunde ha ett samarbete. De var intresserade och vi har haft ett gott samtal hela tiden, berättar Liv när vi träffas vid samtalshörnan.

Efter några planeringsmöten kom man fram till hur projektet skulle utformas.

-Vi tycker det är viktigt i ett köpcentrum att inte enbart erbjuda shopping, utan också kunna ta hand om vilsna själar, förklarar Joachim Hero från Välas ledning. Vi började i mars (2013) och hoppas att detta ska bli bra!

Samtal behövs

Vi sätter oss ner i fåtöljerna.

-Vi tror att de som besöker köpcentret vid den här tiden är människor som kan vilja prata. På förmiddagarna är här nyblivna föräldrar, äldre, tonåringar som har håltimmar osv. I rusningstid skulle nog inte så många våga sätta sig, menar Liv.

Som präst märker hon att många längtar efter djupare samtal, och Liv tycker det är en viktig del av att vara präst.

-Människor bär på mycket. Det kan vara frågor om livet och tron och sådant man råkat ut för. Här finns en plats att möta människor som vi kanske inte når annars.

Prästen har tystnadsplikt

Liv märker också att många har ett förtroende för kyrkan och känner att en präst kan man prata med.

-Som präst har man tystnadsplikt. Man lyssnar, går med personen genom en svårighet och försöker hjälpa personen att själv ta ett beslut.

Liv berättar att alla är välkomna till samtalshörnan – församlingsbor och människor från annat håll.

-Det är ett enkelt sätt att få samtala, utan att behöva boka en tid.

Varje torsdag klockan 10-12 finns en präst vid samtalsbänken på Väla och oftast är det Liv själv som är på plats.

Ur Kyrknytt nr 2 2013, Kropps församlings tidning

En kommentar

Alfredo1979 säger
21 juli 2017 – 11:22