Side by Side-Faith Movement for Gender Justice

Hej. Det är en ganska trött Kajsa som skriver idag. Emma och jag kom tillbaka från Dar es Salaam sent igår kväll och var uppe tidigt imorse för att vara med på invigningen av en nybyggd kyrka.

I onsdags morse tog Emma och jag bussen från Moshi till Dar es Salaam, en resa på nästa 12 timmar, för att närvara vid lanseringen av den internationella kampanjen Side by Side – faith movement for gender justice i Tanzania. Side by Side arbetar i ett flertal länder runt om i världen för att religiösa ledare av olika inriktningar ska leda arbetet för ökad jämställdhet och kvinnors rätt.
Tack vare Josephine Sundqvist, svenska kyrkans representant i Östra Afrika, hade vi möjlighet att vara med på lanseringsfesten.

På torsdagseftermiddagen kom vi till Golden Tulip Hotell där lanseringen skulle äga rum. Vi var spända och nyfikna och blev glatt överraskade över den otroliga utsikten som hotellet erbjöd samt det vackra förberedelsearbete som ägde rum med dukning och dekorering. Snart förstod vi vilken stor fest som var planerad, drygt 100 personer skulle delta. Det var representanter från ett flertal olika religiösa gruppen, bland annat CCT (Christian Council of Tanzania), ELCT (Evangelical Lutheran Church in Tanzania) samt BAKWATA (National Muslim Council of Tanzania). Representanter från tanzanska regeringen samt Sveriges och Norges ambassadörer i Tanzania var också inbjudna. Svenska kyrkan och Norwegian Church Aid in Tanzania har spelat en stor roll i förberedelse arbetet för Side by Side, och även med själva lanseringsfesten, så det arbetet uppmärksammades och uppskattades extra mycket tack vare de två ambassadörernas närvaro vid lanseringen. Det hölls ett flertal tal under kvällen av representater från alla ovannämnda grupper, samt av en regerings representant och de båda ambassadörerna. Alla tal berörde vikten av att nå en ökad jämställdhet och vilken viktig roll de religiösa samfunden har i det arbetet. Det pratades även om att det behovet av ett aktivt arbete för jämställdhet inte är unikt för Tanzania utan att det behovet finns i världens alla länder.

Mingelbild med bland annat Zanele Makombe (Act Alliance Southern Africa), Josephine Sundqvist (Svk representant Östafrika), ungdomsledare  från Femina Hip, och Kate Njuguna (Act Alliance)

Sveriges ambassadör i Tanzania, Katarina Rangitt
Det var fantastiskt att få se vilket engagemang som finns hos människorna här och att deras vilja att arbeta för en bättre jämställdhet är så stark.
Att olika religiösa samfund arbetar tillsammans är väldigt viktigt och vackert tycker jag. Det är ett land och en befolkning som strävar efter ett gemensamt mål och de vill arbeta utifrån sina olika trosuppfattningar som en hjälp snarare än ett hinder. Då de religiösa ledarnas inflytande i samhället och vardagen är stort här i Tanzania kan Side by Side vara en stor hjälp i arbetet för ökad jämställdhet i Tanzania. Om församlingens präst eller moskéns imam börjar förespråka ett aktivt arbete för att nå ett mer jämställt samhälle kommer majoriteten av de samlade att lyssna till detta och genomslagskraften kan bli stor.
Att arbeta interreligiöst och ha möjlighet att lansera det här tillsammans är mycket viktigt, men vad som gör det än större är att även regeringen nu har erkänt kampanjen och presidenten själv har gett sitt godkännande till arbetet och önskar att det ska ge goda resultat. Det innebär att alla nyckelpersoner i samhället har valt att arbeta för ett gemensamt mål, nu gäller det bara att sprida önskan vidare till människorna runt om i landet.

Invigningsceremoni

På längre sikt ska det bli så spännande att få se och veta vilka effekter Side by Side kommer att få för människorna i Tanzania. Tänk att komma tillbaka hit om två år och bevittna att en förändring i jämställdhet och kvinnosyn har ägt rum och när frågan ställs om vad som ligger bakom den stora förändringen kan svaret vara ”Side by Side – Faith Movement for Gender Justice”.

Om du vill veta mer om Side by Side kan du gå in på deras hemsida:

Tack för den här gången och Glad advent! / Kajsa

Girl Power!

En kommentar

Margareta Wennlund säger
5 december 2017 – 01:12

Åh så uppmuntrande att läsa o se fina bilder. Ni är jättebra!