Från julledigt tillbaka till kontoret

Alla vet väl hur mycket man har att göra på jobbet i december och framför allt vi som jobbar i kyrkan? När kontoret stängde i slutet på december hade vi tänkt ha lite tid att kanske hinna varva ned? Nej då, istället blev det full fart med så traditionellt svenskt julbord man kan få till i Tanzania på julafton och sedan ett traditionellt Tanzaniskt Julbord hemma hos General Sekreteraren på juldagen!

Vi har haft ett par dagar ledigt när kontoret och all verksamhet här i Tanzania varit stängd och vi försökte göra det bästa av den tiden! Vi började med en traditionell svensk jul med lite twist för det är väl det nya? Om man inte heter Edward Bloom det vill säga (Länk för den som om möjligt har missat denna låt – https://www.youtube.com/watch?v=dUMXLMuYhEo -). Vad sägs som köttbullar; både vanliga och med tacossmak, korv som snyggt klipptes utav Kajsa och därför blev prinskorvar, potatisgratäng istället för Janssons frestelse för även om vi hade kunnat få ner lite fisk där i så blev det godare utan. Revbensspjäll och annat kött, men även nykomlingarna Tzatziki, Guacamole och koktmajs!

Vi försökte oss även på att blanda vår egen Julmust vilket blev förvånansvärt gott! Men inget slår ju originalet!

Den 25e december var vi hembjudna till Generalsekreteraren på ELCT här i Norra stiftet, han och hans fru och alla barnen var där. Barnen nu som var i vuxenålder hade som sig bör även tagit med sig vänner, grannar och barn. Julkaoset var fulländat! Den kanske avsaknad av julkänsla som jag kände dagen innan i 30 grader och sol blev fullständigt när dagens agenda var; Äta, prata och äta mer.

Vi blev så varmt välkomna och när vi åkte därifrån kände jag mig som en del utav familjen!

Tanzaniskt julbord är lite olikt vårt svenska om man får säga så; det fanns get, lamm, kyckling, ris, potatis både vanlig och sötpotatis, hemmagjord korv, salsa, vitkålsröra och så pilipili såklart! Till dig som varit i Tanzania så kan jag säga precis vad du tänker ” Vadå; ingen Pilau?” och nä, vi blev chockade också!

Till förrätt serverades banangryta gjord utav matbananer med kött!

Att jobba i ett land där titlar har ett oerhört mycket större värde än i Sverige har verkligen sin påverkan, General sekreteraren har alltid behandlat oss väl och snällt berättat för oss om vi råkat göra något kulturellt fel någon gång men även lärt oss hur man bäst för sig i Tanzania.

Men när vi satt hemma i hans vardagsrum slog tanken oss, vem är mannen bakom allt detta?

Efter följde en lång berättelse om hur han hade kommit dit han var idag och jag tappade hakan gång efter gång, det här är verkligen en man som har jobbat hårt för väldigt stora rörelser i Kenya, Tanzania med mera.

Dagen efter åkte vi på ett par dagars safari, vi hade laddat hemma med både Madagaskar 2 och Lejonkungen såklart och var väldigt redo på denna resa!

Att åka i dessa ändlösa slätter och i kratrar med djur som bara finns på dessa platser är magiskt, att se hundratals elefanter på samma dag och sedan nästa se leopard och gepard går inte att ge rättvisa i text. Vi hann bocka av de stora 5; Afrikansk buffel, lejon, Noshörning (svart), elefant samt leopard!

Men efter detta var det dags att återvända till vardagen och jag har nu varit på kontoret i lite mer än en vecka, men det är skönt med rutiner och alla hälsar varmt på en med både gott nytt år(Heri ya mwka mpya) och frågor om hur man har haft det vid jul. Det är fantastiskt att vara tillbaka med morgonbön och att planera våra seminarier som vi ska hålla i församlingar när vi kommer hem!

Om du inte har bokat oss ännu; skicka ett mail till jocke.93@hotmail.com

Vi finns tillgängliga från 19 Februari och har redan fått ett antal bokningar!

Han glömmer mig aldrig, jag glömmer aldrig han heller!

Tack för att du läser!

En kommentar

Margareta Wennlund säger
25 januari 2018 – 03:07

Så härligt att läsa så här i januarimörkret!

Välkomna hem!
:-) Margareta