På söndag ska alla predikningar framföras på Tjörnmål

Svenska kyrkan Tjörns sju kyrkor. Foto Linn Heiel Ekeborg.

Kyrkan gillar att bevara traditioner och det är väl tur det. I dag är det inte så många på Tjörn som talar och brukar riktigt Tjörnmål längre.

Kyrkoherde Johan Ärnstsson har därför beslutat att alla prästerna på ön under söndagen ska predika och framföra gudstjänsten på rent tjörnmål.

Prästerna har under flera veckor gått på språkcafé för att lära sig alla ord och kunna uttala allt på rätt sätt. Det har inte varit lätt att få till Vår fader och Välsignelsen på rätt sätt.

Till sin hjälp har de haft språkcoachen Ann-Margreth som här läser ett stycke ur Tomas Sjödins bok, för att vi ska få en uppfattning om hur det kan låta på söndag.

– Vi vill ju gärna medverka till att bevara alla traditioner på ön, säger kyrkoherde Ärnstsson, och jag ser att detta är ett led i att komma di gamle Tjörnborna närmare.

Själv stammar ju kyrkoherde Ärnstsson från Värmland och har fått jobba extra mycket med uttalet för att få till den rätta snärten. Det har han passat på att göra samtidigt som han övat snärten inför örlingpremiären som infaller i dag.

Slår försöket väl ut kan det mycket väl bli upprepade söndagsgudstjänster på äkta Tjörnmål.

/Carina