Ny musik i gudstjänsten

Psalmsång. Foto Jim Elfström IKON

I går avslöjade ärkebiskopen via twitter att det kommer ny musik till kyrkohandboken.

Den nya gudstjänstmusiken bygger på den undersökning som presenterades via http://www.dagensanalys.se/2017/03/musik-far-dig-att-spendera-mer/

Det har visat sig att rätt musik på flera sätt påverkar människor att handla mer och må bättre. Därför har kyrkokansliet i hemlighet tagit fram ett helt nytt musikpaket som kommer att presenteras på lördag i samband med helgsmålsbönen i Uppsala domkyrka..

Biskopsvigning 28 augusti 2016. Foto Magnus Aronson IKON

Eftersom musiken är specialkomponerad så räknar biskopskollegiet att man också kommer att dra många fler människor till kyrkan och därmed får också det så kallade medlemsrasproblemet en lösning.

Professor Sven-Olov Daunfeldt, från Dalarnas högskola, som ledde studien, menar att musik, när det görs rätt, kan ha en positiv effekt.

Slutsatsen som Professor Daunfeldt drar av detta är att ”Om du inte tänker till kring vilken musik du spelar, så kan det vara bättre att avstå från att spela musik överhuvudtaget.”

Resultatet borde egentligen inte förvåna någon, med tanke på hur musik används av individer på daglig basis för att påverka eller förstärka känslor. Vilken film eller TV-serie som helst skapar starka känslor genom musik, oftast utan att tittaren tänker på det. Att därför vara mer medveten om vilken musik du spelar för dina kunder kommer därför påverka kundernas uppfattning om dig och ditt företag.

Den nya gudstjänstmusiken som presenteras på lördagen, kommer att distribueras ut till alla församlingar under nästa vecka för att sedan börja användas redan till påsken.

– Det är lika bra vi gör likadant över allt, säger biskopskollegiet i ett pressmeddelande.

Biskop Johan Loof Lirpa Dahlman säger sig vara mycket nöjd med resultatet och fortsätter med ett stort skratt att det här är lösningen som biskoparna hoppats på i flera månader.

/Carina Lirpa Atsröf Rimborg