”Fri att förändra”

Från Kerstin Pihl, sammankallande i Svenska kyrkan Tjörns internationella grupp får vi följande rapport från Världens fest som var i Västerås förra helgen.

Ett fokus var givetvis den gigantiska svältkatastrof som pågår just nu i världen. Närmare 20 miljoner människor (Dubbelt så många som bor i hela Sverige eller dubbelt så många som bor i hela London) håller på att dö av svält just nu! Så här illa har det inte varit sedan 1945! På söndag är det kollekt till Svenska kyrkans internationella arbete och du kan bidra med dina pengar.

världens fest 2017Ett par tusen människor firade Världens Fest och fördjupade sig i temat ”Fri att förändra”.

”Vi är fria från att behöva imponera, vara duktiga eller synas själva. Vi är fria att tillsammans förändra. Vi är befriade av Guds nåd, inte av vad vi gör. Det är vi alla som är kyrkan och tillsammans kan vi förändra,”

sa ärkebiskop Antje Jackelén i sin inledning till festen.

Världens Fest äger rum vartannat eller vart tredje år och några tusen deltagare deltar i gudstjänster, seminarier och olika aktiviteter för att få inspiration och fördjupa kunskapen om Svenska kyrkans internationella arbete.

Gäster från olika delar av världen finns med och det blir många intressanta möten och nya perspektiv. En av huvudtalarna i år var biskopen i den Evangelisk Lutherska Kyrkan i Jordanien och Det Heliga Landet, Munib Younan.

Biskop Munib upprepade gång på gång att kyrkan ska arbeta för rättvisa. Jesus dog för alla, vi är alla Guds avbild (även våra fiender) och nåden gäller lika för alla.
Använd inte Bibeln för att förtrycka mig eller någon annan!

Han uppmanade oss att stå upp för rättvisa och att be, inte minst för situationen i Mellanöstern. Bön kan riva murar på olika plan, såväl mellan enskilda människor som fysiska murar.

Flera seminarier såväl om ”Martin Luther och reformationen pågår” som ”Bibelstudiemetod i Ujamaa,” Sydafrika, handlade om att vi är befriade av Guds nåd och vår uppgift är att vittna om detta både i ord och handling. Det handlar inte bara om individernas enskilda frälsning utan också om ett ansvar för hela samhället. Alla har samma värde i Guds ögon och vi har till uppgift att leva ut det.

Här behöver vi varandra över hela jorden och vi kristna kan tillsammans och i samverkan med andra verka för förändring. Människor förtrycks, svälter, förföljs och fördrivs på grund av orättvisor, miljöförstöring med mera.

Vi tror på Kristus och skapelsen är helig. Låt oss samverka lokalt och globalt för att förvalta uppdraget.

Kyrkan ska vara salt i världen och påtala det som strider mot människors värdighet och missbruket av de gåvor vi fått.

Svenska kyrkans internationella arbete verkar tillsammans med andra kyrkor och organisationer för att förändra orättvisa strukturer runt om i världen genom att arbeta för:

• Hållbar försörjning
  • Tro och lärande
  • Jämställdhet
  • Miljö och klimat
  • Hälsa och rätten till sin kropp

därför mötte vi olika representanter för detta och de berättade om vad det innebär på plats.

"Creation not for sale" , om Parisavtalet och vårt ansvar för att förverkliga det med Amanda Carlshamre, ordförande i Svenska Kyrkans Unga, Caroline Bader, Lutherska Världsförbundet samt Mathilde Emelie Thue, KFUM/KFUK. Foto Kerstin Pihl
”Creation not for sale” , om Parisavtalet och vårt ansvar för att förverkliga det med Amanda Carlshamre, ordförande i Svenska Kyrkans Unga, Caroline Bader, Lutherska Världsförbundet samt Mathilde Emelie Thue, KFUM/KFUK. Foto Kerstin Pihl
Krig, miljöförstöring, förföljelse mm driver människor på flykt. Svenska kyrkan ger stöd via Lutherska Världsförbundet till många flyktingläger, bl a Kakuma där 70 000 barn får gå i skola tack vare Lutherska Världsförbundet. Marika Griehsel m fl har gjort en film, "Om du kommer härifrån" om Kakuma där 200 000 flyktingar bor. Foto Kerstin Pihl
Marika Griehsel m fl har gjort en film, ”Om du kommer härifrån” om Kakuma där 200 000 flyktingar bor.
Foto Kerstin Pihl
65 miljoner flyktingar – En ofantlig summa, men det går att förändra! Var med och ge stöd till Svenska kyrkans internationella arbete. Foto Kerstin Pihl
Korruption finns överallt och en del drar sig inte för att utnyttja även de mest fattiga och kan t ex kräva pengar för att de ska få sin matranson. Lutherska Världsförbundet har därför en klagomålsfunktion som gör att alla kan anmäla om något sådant sker eller om de bli ovärdigt bemötta. Detta gör att LVF har ett arbete med stort förtroende och pengarna kommer fram till dem de är avsedda för. Foto Kerstin Pihl
Foto Kerstin Pihl

Låt oss vara lojala och stödja Svenska kyrkans internationella arbete för mission och diakoni!

Kerstin Pihl Msomi Chacha och Acton Lwankomezi utanför Klövedals kyrka. Foto Carina Etander Rimborg

/Kerstin Pihl
samordnare för Svenska kyrkan Tjörns internationella grupp.

Kerstin Pihl bor sedan ett par år på Tjörn. Hon har arbetat på kyrkokansliet i Uppsala där hon var handläggare för internationella frågor i många år.

Här kan du se hela filmen ”Om jag nånsin kommer härifrån” av Marika Griehsel

Här kan du se en av de aktiviteter som hände på Världens fest.

Kerstin Pihl (till vänster) utanför Västerås domkyrka med Martin Luther.