Svenska kyrkan Tjörns lekkyrka

Svenska kyrkan Tjörn har skapat en Lekkyrka!

Foto Carina Etander Rimborg

På måndag har Kyrkans Hus i Kållekärr sin sommaraktivitet ”Sommarbus i Kyrkans Hus” för de föranmälda barnen. Jag var där och tittade på förberedelserna och fick även se den fina lekkyrkan som kommer att invigas i samband med Sommarbus. Allt var inte riktigt klart när jag var där – men det gick verkligen att se att det kommer att bli fint.

Först när barnen kommer in finns massa leksaker som de kan leka med ute och inne.

Foto Carina Etander Rimborg

Sen när de kommer in får de anmäla sig och skriva var sin namnlapp.

Foto: Carina Etander Rimborg

Sen kom vi till lekkyrkan och de aktiviteterna.

Nina har förberett fyra olika väskor. En för dop, en för nattvard, en för vigsel och en för begravning. Där fanns prästkläder och kläder till de som är med på gudstjänsten. Paljetter, fina skor, brudklänningar, dopklänning… Ja, där fanns allt.

Foto Carina Etander Rimborg

Och ute i kyrkan var nästan allt klart. Där fanns kyrkbänk, altare, psalmtavla. Det ska tillkomma en dopfunt och lite mer saker. (Det är det gamla gräsklippsförrådet som blivit kyrka).

Foto Carina Etander Rimborog
Foto Carina Etander Rimborg

Det var så roligt att se och jag tror att barnen och alla ledarna kommer att ha mycket roligt och få många fina samtalsämnen om detta nästa vecka.

Samtidigt som det är Sommarbus i Kyrkans Hus är det Sommarhäng i Rönnäng och Sommardagar i Skärhamn. Alla dessa tre aktiviteter kräver anmälning. Men det händer en massa spännande för barn i sommar som inte kräver anmälning. Se Petrus för att hitta din aktivitet.