Vatten

Tankar för helgen

Vattenfall. Foto Gustaf Hellsing. Svenska kyrkan IKON

Texten är hämtad från Svenska kyrkans webbsida ”Tankar inför helgen”>>

robert couse-baker.jpgFör ett tag sedan döpte jag ett barn i en grön och lummig trädgård full med rosor. Det var ett väldigt fint dop. Solen sken även om det blåste riktigt ordentligt. Efter dopet hade familjen dukat upp fika i den fina trädgården, men nästan direkt efter kom regnet. Fikat förflyttades in i huset, och när regndropparna träffade mig i pannan påmindes jag om mitt eget dop.

Jag själv är döpt som ett litet barn så jag har inga tydliga minnen av det. Vattnet får mig ändå ofta att dra tankarna till dopet. Det dop som är lika för oss alla och sker i vattnet, det livsviktiga vattnet. I vattnet manifesteras Guds kärlek till människan.

Vattnet är livsviktigt. Hela skapelsen behöver vattnet för att kunna existera, alla växter, djur och så klart också vi människor. Vattnet är så viktigt att vi själva består till ca 60% av det. Bristen på rent vatten leder till att människor och djur i delar av vår värld inte överlever. Även här i Sverige kan vi höra om rapporter om eventuell vattenbrist i olika delar av landet. Kanske kom inte det där regnet så olägligt ändå.

Men vattnet kan även vara livsfarligt som i berättelsen om Noahs ark och andra berättelser i vår tid om förödande översvämningar. Men även om vatten kan vara dödligt så kvarstår det faktum att det inte kan finnas liv utan vatten.

När jag stod där i regnet, på väg in från den lilla trädgården sprack molnen plötsligt upp och solen tittade fram. En regnbåge blev synlig. I Första Mosebok kan vi läsa om hur regnbågen får vara ett tecken på Guds förbund med människorna, Guds löfte om att aldrig mer skada en levande varelse. När solens strålar lyser genom vattendropparna får vi påminnas om detta löfte.

Regnbågen syns bara när solens strålar lyser genom regnet. På samma sätt är solens ljus viktigt för de flesta levande varelser. Ljuset får en framträdande plats i vårt dop. I varje dop i Svenska kyrkan överlämnas ett ljus till dopkandidaten med orden ”ljuset är en påminnelse om Jesus som sa: Jag är världens ljus. Den en som följer mig ska inte vandra i mörker utan ha livets ljus.”

Den där eftermiddagen i trädgården bildade solens ljus och regnet som föll en regnbåge, ett löfte om liv. Då påmindes jag om de viktiga komponenterna som möts i dopet: ljuset, vattnet och livet. De möts i en stor kärleksmanifestation där Gud är närvarande. Precis som det står i den svenska psalmen 386 ”Livets vatten i en dopfunt, vittnar om att Gud är här”

Gud kallar oss att vara lärjungar, precis som vi är, med löfte om ljus och livgivande vatten.

Josefine Gräsberg Franzén
Präst