Syster Annas barnhem i Tanzania – vad händer?

Vad som händer på Syster Annas barnhem i Tanzania får du reda på onsdag kväll 13 september kl 18:30 i Rönnängs församlingshem.

Bulongwa Childrens Home, Tanzania.

Onsdagskväll i Rönnängs församlingshem kl 18:30 13 september

Elisabeth Ivarsson och Birgit Olsson berättar om sin resa till Tanzania och arbetet på Bulongwa children home (BCH).Det blir också kollekt till vattenprojektet, som föreningen BCH stödjer i närområdet, tas upp under kvällen. Kvällsfika.

I senaste Petrus (3/2017) berättade Elisabeth och Birgit kort om sin resa. Nu får du chans att se fler bilder och höra mer om hur det är i Tanzania.

”Jag kommer ihåg hur jag låg och läste min faster Annas brev när jag var liten och sov över hos min farmor. jag läste om hennes liv i Tanzania och fascinerades över allt som hon var med om. Nu har jag själv varit där!”

Orden är Birgit Olssons, vars faster var Anna Pettersson, grundare av Bulongwa Childrens Home. (BCH)

Jag träffar Birgit Olsson och Elisabeth Ivarsson kort efter de har varit i Tanzania, tillsammans med Lise-Lott Högstedt, för att delta i invigningen av det renoverade och nybyggda vattenverket i Bulongwa i Tanzania. Ett av alla projekt som kunnat genomföras med hjälp av pengarna från Sverige genom olika insamlingar och testamenten.

Nora Sandahl, EFS-missionär i Bulongwa, skriver (”Långväga gäster från Tjörn”>>)

I vattenprojektet har de tre institutionerna Bulongwa Childrens Home, Bulongwa Science Institute och Bulongwa Hospital fått vatten. Projektet ägs av barnhemmet och tanken är att projektet ska vara självgående där varje institution betalar en viss summa i månaden för vattnet samt att privatpersoner i området kan få vatten indraget till sig för en summa pengar.
Pengarna som kommer in beräknas räcka till lön för de lokala vattenteknikerna, för lagningar och till en social pott där en handfull familjer varje år får installerat vatten utan kostnad.

Det var en stor dag när vattenprojektet invigdes och det var mycket sång, dans och tal. Invigningen var uppdelad i tre delar där den första delen var uppe vid den nybyggda vattentanken.

Kören från Amanikyrkan sjöng och musiken ljöd ut i högtalarna. Många från byn och de tre institutionerna i Bulongwa var på plats. Det firades en liten gudstjänst som avslutades med att de uppsatta banden runt vattentanken klipptes och duken togs bort över den ingraverade stenen framför tanken. På stenen stod ”Detta vattenprojekt i ELCT, SCD (south central diocese) Bulongwa, som är sponsrat av Bulongwa Childrens Home Sverige, under ledning av Elisabeth Ivarsson har idag den 20/4-2017 officiellt invigts av Biskop Levis Sanga Luhivilo av ELCT OCH SCD”

Tillbaka till Elisabeth och Birgit som berättar livligt och engagerat om sitt besök i Tanzania.
”Det var fint att få komma dit och se hur det fungerar på plats” fortsätter Elisabeth, som var i Tanzania för åtta år sedan senast. ”Många av de som bor där har jag träffat förut och har kontakt med via dator och brev och det är bra att kunna få möta dem och se hur det går. Hannes och Nora Sandahl från EFS har gjort ett fantastiskt jobb på plats!”

Det är inte bara pengar som skickats ner till Bulongwa. Flera gånger har det skeppats ner container med skänkt material i form av sjukhussängar, tandläkarstolar och annat stort.

I hela området finns sju vårdcentraler men nu har de precis fått klart en mobil klinik som kan ta sig runt i byarna som ligger än mer oländligt till.

Närmast i tid kommer den livsviktiga gamla majskvarnen att bytas ut. Kvarnen förser barnhemmet med majsmjöl och ger en liten inkomst när man säljer det som blivit över. I somras samlades alla pengar in som behövdes för att byta kvarnen.

”Vi behöver alltid pengar för olika projekt”, säger Elisabeth avslutningsvis. ”Det går att stödja på många olika sätt och med olika gåvor. Pengar eller material”.

Carina Etander Rimborg
foto: Familjen Sandahl