Black Friday

I dag är det Black Friday... konstigt namn på en löningsdag som köpmännen hittat på. Nu skall här handlas och sedan är pengarna slut och jag undrar om man blir lyckligare av att spendera pengar.

Pengar Foto Gustaf Hellsing

I dag är det Black Friday… konstigt namn på en löningsdag som köpmännen hittat på. Nu skall här handlas och sedan är pengarna slut och jag undrar om man blir lyckligare av att spendera pengar.

Samtidigt tänker jag, eftersom jag är så mycket i döden. Så kan du inte ta med dig en enda krona när du dör. Så det är väl en bra idè att använda pengarna medans du lever. Dela med dig och sätt guldkant på din egen tillvaro om du kan.

I dag är det exakt en månad kvar till juldagen. Dagen då kärleken kommer till världen som ett litet oskyldigt barn.

Och jag tar ett djupt andetag och ännu ett och försöker inte tänka på hur mycket som skall göras innan det. Hur mycket som skall hända.

Nu är det roliga saker vi som arbetslag har framför oss. Adventsamlingar i kyrkorna, julspel, julfester, julkonserter och mycket mycket mer.

Nu blir kyrkorna fyllda av alla möjliga människor, det är härligt. Det blir många goda samtal och möten. Som ger kraft och glädje.

Nu på lördag har vi enligt lång tradition Julbasar i Skärhamns församlingsgård. Det är Ladies, kvinnor som jobbar för vår kyrka och samlar ihop pengar till den.

Skärhamns kyrka är en föreningskyrka och den ägs av medlemmar. Vi i Svenska kyrkan använder den. Men det behövs pengar till renoveringar och pannor, målning och allt som skall göras.

Nu håller vi på att få dynor till bänkarna, där en lokal tapetserare Carina gör jobbet. Hon har också klätt om altarringen. Det blev så fint.

Men pengar behövs det, så att arrangera en Julbasar är ett sätt.

Så alltså, kom till Skärhamns församlingsgård nu på lördag 26/11 kl.11.00-14.00

Kulturskolans elever uppträder i Stora salen hela dagen. Barn i alla åldrar spelar olika instrument. Jag har min dotter som skall spela piano, så jag kan få vara en stolt mamma tillsammans med alla andra stolta föräldrar som är där.

Där kan du också köpa fika, goda skinkmackor och kaffebröd . Sedan sätter du dig ner och lyssnar till musiken.

I lilla salen har vi loppis med julsaker och lite andra prylar som kan bli en fin present. Naturligtvis har vi lotterier med fina hemvävda mattor som pris och Tombola.

Går du en våning ner så har vi försäljning av kransar som du kan hänga på dörren. Det har bakats Tjörnkager i olika hus under de senaste veckorna, och det kan du köpa här.

Vi har hantverk av olika slag. Du kan också köpa bröd, sylt och andra hemgjorda produkter.

Ta er tid och kom till oss, jag är övertygad om att du möter någon du känner, eller så lär du känna någon ny.

All behållning går till Skärhamns kyrkoförening och 10 % till Världens barn.

Guds rika välsignelse!

Jaana Pollari Lindström