HIV idag är inte som HIV igår

Den 1 december var det Världsaidsdagen. En dag för att minnas alla de som gått bort i AIDS men också en dag för att visa stöd och sprida information om hur det är att leva med HIV i dag.

Att leva med HIV i dag är inte som att leva med HIV igår – det är kampanjen från Folkhälsomyndigheterna. Och på TV kunde vi  den 1 december se på nyheterna att det fortfarande är många som inte vet vad det innebär att leva med HIV. För med dagens bromsmediciner går det att leva i princip smittfri.

Det är dock fortfarande en stigmatisering att leva med HIV – i hela världen.

I Sydafrika lever mycket stor del av befolkningen med HIV. Och liksom i Sverige är det en stigmatisering och något man inte gärna talar om. Många vågar heller inte testa sig för att veta om man är smittad.

Mentorsmammorna i Kapstaden träffar hela tiden blivande mammor och nyblivna mammor som lever med HIV. En viktigt del i deras arbete är just att mammorna ska testa sig för HIV och därmed kunna få bromsmedicin, som är gratis i Sydafrika, som gör att HIV inte överförs till barnet. Därmed kan barnet födas helt frisk.

Svenska kyrkan är med och stöttar mentorsmammorprogrammet i Sydafrika samt det arbete som görs mot spridningen av HIV i världen.

www.svenskakyrkan.se/agenda2030/insatser-for-att-bekampa-hiv/aids

Många insatser görs även i Sverige.

2007 gav biskoparna ut ett biskopsbrev om HIV, om människosyn och vad vi som kyrka ska och bör göra – utifrån vår kristna människosyn.