Att resa sig starkare

Den 11 februari startar Svenska kyrkans fastekampanj. En insamlingsperiod för Svenska kyrkans internationella arbete. Lördagen den 3 februari är det ett gemensam stiftsdag för alla som är intresserade av de internationella frågorna.

Den 11 februari startar Svenska kyrkans fastekampanj som i år har temat ”Att resa sig starkare”. Fastekampanjen är en insamlingsperiod för Svenska kyrkans internationella arbete. Lördagen den 3 februari är det en gemensam stiftsdag för alla som är intresserade av de internationella frågorna. Om du vill vara med så anmäl dig senast i dag.

Programmet hålls i Betlehemskyrkan i Göteborg och ser ut som följer:

—————————————————

PROGRAM

9.00     Kaffe med smörgås serveras, registrering

9.30     Morgonmässa som leds av domprost Karin Burstrand

10.15     Ekumenik betyder kyrkan i världen
Ärkebiskop emeritus Anders Wejryd och domprost Karin Burstrand samtalar om de internationella ekumeniska sammanhang där Svenska kyrkan ingår och vad som sker där.

11.00     Att resa sig starkare
Else Berglund, ansvarig för Svenska kyrkans psykosociala stöd i det internationella katastrofarbetet, berättar om detta arbete, som också är temat för Fastekampanjen 2018.

12.00 Lunch i Betlehemskyrkan

13.00     Årsmöte för det internationella rådet i Göteborg (se kallelse nedan)

13.45 Två valbara seminariepass i Betlehemskyrkan och Lutherska Missionskyrkan

1. Dagen då guld förlorade sitt värde

Ann-Sofie Orrdal och Carina Etander Rimborg delar erfarenheter från besök i övergivna guldgruvor utanför Johannesburg, Sydafrika och om organisationen Benchmark som stödjer de som lever i den livsfarliga miljö som gruvbrytningen har lämnat efter sig.

2. Rum för förändring – att vara en changemaker

Tone Westerlund håller en workshop om att vilja göra skillnad och om Ageravolontärerna – ett samarbete mellan Svenska kyrkans internationella arbete och Svenska Kyrkans Unga.

3. Fri att förändra

Julia och Ellen berättar om sina erfarenheter i Brasilien och Tanzania under utbytesprogrammet Ung i den världsvida kyrkan.

4. Lära för livet
Else Berglund fördjupar kring det psykosociala arbetet med flyktingar och vikten av utbildning för barn, ungdomar och vuxna ur ett psykosocialt perspektiv.

5. Kraven på kvinnorna – om Vashindiri och mellankyrkliga grupper i Zimbabwe
Malin Rundstedt delar erfarenheter från sin praktik i den lutherska kyrkan i Zimbabwe och kvinnogruppen Vashindiri och deras arbete för att stötta utsatta kvinnor.

15.30 Avslutning och sammanfattning av dagen i Betlehemskyrkan (programmet är slut klockan 16)

Kallelse till årsmöte för internationella rådet i Göteborgs stift den 3 februari 2018:

Välkommen att delta i årsmötet som äger rum klockan 13 i samband med stiftsdagen för Svenska kyrkans internationella arbete i Betlehemskyrkan i Göteborg den 3 februari 2018. Rådet har till uppgift att på uppdrag från Svenska kyrkans internationella avdelning och i samarbete med stiftet stödja engagemanget kring Svenska kyrkans internationella arbete i internationella grupper i församling och kontrakt och utses på årsmötet varje år. Motioner till årsmötet skall vara rådet tillhanda senast 31 december. Årsmöteshandlingar skickas ut efter den sista anmälningsdagen, den 26 januari, men finns också tillgängliga vid själva årsmötet. Alla intresserade är välkomna att delta. Vid omröstning har två delegater från varje församling rösträtt vid årsmötet. Dessa meddelas vid ankomst till stiftsdagen. Anmälan till stiftsdagen den 3 februari fungerar som anmälan till årsmöte.

Välkommen!

Ing-Marie Svenning Ordförande, internationella rådet i Göteborgs stift.

Kontakt:

Tel: 0704-962504

Det internationella rådets postadress: Göteborgs stift, Box 11937, 404 39 Göteborg

Om du vill vara med på dagen så anmäler du dig här:

Kostnad: 150 kr
Fika och lunch ingår. ​

Lör 3 februari 2018Betlehemskyrkan, Vasagatan 26-30 Göteborg

Ska avgiften faktureras din församling/pastorat?
Anmäl dig i så fall här senast 26 januari 2018 ​

Ska du betala avgiften kontant på plats?
Anmäl dig i så fall här senast 26 januari 2018

Som du ser av programmet kommer jag att vara en av föreläsarna och berättar om den resa jag gjorde tillsammans med det internationella arbetet i november 2017, tillsammans med bland annat Ann-Sofie Orrdal. Både jag och Ann-Sofie kommer gärna och besöker ditt församlingshem/kyrkkaffe eller annan samling där vi kan berätta om våra erfarenheter av arbetet på plats.