Julen vara ända till påska…

Julen vara ända till påska... men däremellan kommer fastan. För oss som är engagerade för Svenska kyrkans internationella arbete går årets kampanjer verkligen i varandra.

Svenska kyrkans internationella arbete. De tre grundstenarna för arbetet.

Julen vara ända till påska… men däremellan kommer fastan. För oss som är engagerade för Svenska kyrkans internationella arbete går årets kampanjer verkligen i varandra.

Resultatet från julkampanjen har nu blivit klart – och vi kan tacksamt konstatera att Svenska kyrkan har fått in 40 miljoner kronor till sin verksamhet runt om i världen. Stort tack för det.

På söndag en 11 februari drar fastekampanjen igång med temat ”Att resa sig starkare”.

Svenska kyrkan har ett särskilt ansvar för psykosocialt arbete när det händer katastrofer ute i världen. Alla kyrkor inom samarbetsorganisationen ACT Alliance (Acting Churches Together) har sina specialiteter och kan på det sättet samarbeta så att det blir så bra som det går för dem som drabbats.

Om det teologiska grunddokument som Svenska kyrkan tagit fram för sitt engagemang i det internationella arbetet står det:

Jesus ber om att vi ska vara ett i honom, på samma sätt som han är ett med Gud. Vi hör samman, även om vi tillhör olika kyrkor. En bild för detta är att kyrkan är Kristi kropp, där vi alla är kroppsdelar eller lemmar. Det blir tydligt att vi är ömsesidigt beroende av varandra. Vi bildar tillsammans i den världsvida kyrkan en helhet där alla har något att bidra med. Därför kan vi inte se på när en kroppsdel lider. Och därför är ömsesidighet och jämlikhet i relationerna mellan kyrkor och organisationer nödvändig.

Tre teologiska teman används som utgångspunkt för Svenska kyrkans internationella engagemang: Skapelsen, Människan och Korset. Dessa kan användas för att reflektera och diskutera kring ditt eget och kyrkans internationella engagemang.

Svenska kyrkans internationella arbete behöver alltid bidrag – genom enstaka bidrag eller genom att du går in och blir månadsgivare. Här hittar du alla uppgifter.

PLUSGIRO- OCH BANKGIRONUMMER

Plusgironummer: 90 01 223
Bankgironummer: 900-1223
Swish: 9001223
Sms:a ordet HOPP till 72905 så ger du 50 kr eller sms:a ordet LIV till 72905 så ger du 100 kr till det internationella arbetet.

Så vet du att pengarna kommer fram >>