Skärhamns kyrkoförening

Nu äntligen har våren börjat visa sig även hos oss på Tjörn. Det är så härligt att se hur människorna kommer ut på gator och torg och börjar prata med varandra igen. Det har varit en lång och kall vinter.

Foto Carina Etander Rimborg

Det var nog så, att vi var tvungna att få en påskdag med uppståndelse och ett firande av att livet kommer tillbaka. Att ljuset alltid övervinner mörkret. Det gror och spirar överallt, jag ser lammungar på mina promenader och fåglarna börjar kvittra och bygga bo. Tänk att jag kan bli så glad över en fluga eller en maskros, men vi blir det, det är tecken på att vår och sommar är på väg.

Det är också en tid för många årsmöten i alla möjliga föreningar.

Vi har haft årsmöte i Skärhamns kyrkoförening den 12 april. Som ni kanske vet, så drivs Skärhamns kyrka, kyrkan som får en glad mun till sommaren, av en förening. Det är människor som ideellt samlar ihop pengar, underhåller kyrkan och tycker att den är viktig. Ni kan läsa om kyrkans historia längst ner i texten. Föreningen har en styrelse med människor som kan sin historia och som vill kyrka.

Vi i Svenska kyrkan Tjörn använder den och bidrar också till ekonomin.

Jag har fått i delegation att sitta som ordförande från kyrkoherden, och det är känns som ett fint förtroende.  Vi tittar på saker som bör göras och mycket handlar om underhåll. Nu skall vi göra en ny trappa som går från markplan upp till platån där kyrkan är. En fin trappa av granit.

Det blir också mycket prat om Skärhamns historia, om tider som varit. Människor som engagerat sig både då och nu. Jag gillar det och börjar få ett litet grepp om hur det såg ut för länge sedan. På årsmötet pratade vi om alla böcker som finns, böcker där protokoll har skrivits och andra anteckningar om inköp och reparationer och liknande. Vi vet inte riktigt vart de är nu, men tror att de hamnat i ett av de stora arkiven.

Visste ni att i tornet har den förste klockaren skrivit namnen på alla de som han själaringde för. Du kan komma upp i tornet under juli månad, då vi har visningar.  Den här kyrkan är unik eftersom den drivs av en förening, det finns ytterligare en i Sverige.

Vi hade drop in vigslar där i juni och september förra året, då vi vigde 20 par. De fick komma med hindersprövningen i handen och vi vigde. Det kom människor från hela landet och de berättade att när de googlade på drop-in vigsel, så var Skansen först och sedan kom vårt Skärhamn. Då blir jag stolt över att få finnas i det sammanhanget. Drop-in vigsel gör vi i år igen den 9 juni och 8 september.

Sista söndagen i maj sätter vi upp leendet med en fin musikgudstjänst efteråt. Jag hoppas ni kommer dit.

Historien bakom Skärhamns kyrka

År 1919 beslutade Skärhamns municipalstämma att man skulle börja samla in pengar för att bygga en kyrka i Skärhamn. Föreningen Berget hade sedan tidigare skaffat ett hus ”Bergets lokal” där man hade gudstjänster, men skärhamnsborna ville ha en riktig kyrka att fira gudstjänst i. Det var långt att gå till Stenkyrka kyrka och vädret var inte alltid var det bästa.

1928 bildades Skärhamns Kyrkoförening med en styrelse där kyrkoherden i församlingen alltid skall var ordförande. Efter ett ihärdigt arbete, både genom att samla in pengar och frivilliga arbetsinsatser, så kunde man äntligen inviga kyrkan andra söndagen i advent 1932. Skärhamn hade äntligen fått en kyrka och glädjen var stor i samhället.

Ända sedan dess har kyrkan drivits av Skärhamns kyrkoförening. En av två föreningsägda kyrkorna i Sverige! Det är unikt.

Driften av kyrkan finansieras i huvudsak genom frivilliga bidrag och gåvor. Men lika betydelsefullt är de ideella arbetsinsatser som medlemmarna gör för att kunna fortsatta ha en leende kyrka!

Skärhamns kyrkoförening har sedan 1932 uppgiften att förvalta och underhålla kyrkobyggnaden så att man kan fira gudstjänster där. Vi firade därför 85 års jubileum 2017 och detta firades som vanligt på kyrkans ”födelsedag” den 2:a advent.

Var med och bidra till Skärhamns kyrkas framtid! I år skall vi måla om kyrka för stora pengar. Ditt bidrag behövs. Du kan enkelt skicka ditt bidrag till vårt swich konto 123 161 37 93 eller bankgiro 5066-4770.

Jaana Pollari Lindström
präst (och ordförande i Skärhamns kyrkoförening)