Rapport från Kerstin och Sven i Zimbabwe

Nu befinner sig Kerstin Pihl och Sven Eckerdal i Zimbabwe för att övervaka det första valet som sker efter Robert Mugabe avsattes i november 2017. Här kommer en första ögonblicksbild av hur det är i landet.

I Pray I Vote Foto Kerstin Pihl

Bilen rullar genom Harares hårt trafikerade avenyer. Valreklam med en leende president som lovar en ljus framtid om han får regera är en bjärt kontrast till de tiggande barnen. Små barn, 4-10 år går mellan bilarna och sträcker fram en hand när bilarna saktar in i korsningar eller stannar vid rött ljus. Det är ett land som 1980 blev en ny fri nation. Zimbabwe, och där stolthet och förhoppningar, gav människor energi att arbeta för en bättre framtid. Tyvärr har kampen om makt och rikedom utarmat landet och folket har levt i rädsla och majoriteten lever på max 5 usd per dag.

I november avgick president Mugabe och 30 juli ska det bli val av president, parlament och lokala styrelser.

Vi är är på uppdrag av Svenska kyrkan och Zimbabwes kristna råd. Vi är 20 personer från olika kyrkor som tillsammans med lokala kyrkomedlemmar ska vara valobservatörer. 80 procent av Zimbabwierna deltar regelbundet i gudstjänster och det Kristna rådet  har startat en kampanj som heter I pray I vote. Som kristna har vi ansvar i samhället och att bidra till ett gott samhälle för alla.

Det stora engagemanget gör ett starkt intryck. Det kommer att vara bönevakor i många kyrkor. Det kristna rådet har ordnat utbildningar i demokrati och mänskliga rättigheter. Det är viktigt att vi alla tar ansvar för att skapa ett fredligt och gott samhälle, säger det kristna rådet.

Det är spännande att vara här och få följa valet och detta arbete.

Många säger att de hoppas på förändring, men samtidigt undrar de om det blir en förändring. 38 år av vanstyre har gjort dem luttrade. Kampanjen I pray I vote vill inge hopp och mod att medverka till ett demokratiskt samhälle.

Vi ber och hoppas.

Kerstin Pihl och Sven Eckerdal