Springer på världens tak för livet

Förra veckan hade vi glädjen att ha Håkan Jonsson i Skärhamn som berättade om sin livsuppgift - att springa för livet. Nu springer han på världens tak.

Håkan Jonsson och Carina Etander Rimborg, när Håkan höll föredrag i Skärhamns kyrka 23 augusti 2018.

Förra veckan hade vi glädjen att ha Håkan Jonsson i Skärhamns kyrka som berättade om sin livsuppgift – att springa för livet. Nu springer han på världens tak.

Ja, det vill säga, just nu är Håkan Jonsson i Tibet för att springa ett maraton i Indiska Tibet. Ett av väldens högsta maraton. Håkan Jonsson har sprungit maraton i alla sju världsdelar och är en av ca 270 personer som har gjort just det. Och vet ni vad… han gillar inte ens att springa (sa han förra veckan). Han är en pensionerad röntgenläkare som började springa maraton år 2000.

Varför utsätter han sig för dessa utmaningar då? Det vi fick höra i Skärhamns kyrka förra veckan är att han gör det för livet. För att samla in pengar till barn och mödrar, för att de ska kunna få en bättre framtid. Håkan har varit i Sydafrika där han träffade Ingrid Le Roux och såg hennes fantastiska arbete i kåkstäderna och med mentorsmammorna. Det är motivationen för att Håkan väljer att springa på alla dessa konstiga ställen.

Du kan vara med och stödja Håkans insamling – för livet. Det gör du genom att sätta in ett valfritt belopp till ACT Svenska kyrkans internationella arbete och du kan bidra på följande sätt:

Skicka ett SMS till 72905:

MARATON100 för 100:-
MARATON200 för 200:-

Swisha till 9001223
-> Meddelande MARATON

Betala in på Plusgiro 900122-3
Betala in på Bankgiro 900-1223
-> Skriv MARATON i meddelandefältet

Så här skriver Håkan Jonsson själv:

_____________________________________

Kl 06.00 söndagen den 9 september står jag på startlinjen för att släppas iväg på ett av världens tuffaste och det högst belägna marathonloppet i världen. Jag befinner mig då i Ladakh – Indiska Tibet på en höjd strax under 4000 meter. Utmaning lite utöver det vanliga att springa ett otroligt kuperat marathon i den tunna, syrefattiga luften.

Varför utsätter jag min gamla kropp för en sådan utmaning?

Jag springer för livet – inte mitt eget liv utan för att med er hjälp kunna göra skillnad för de mest utsatta barn och mödrar. Jag har haft förmånen att besöka många länder och sett otrolig fattigdom och uppgivenhet. Svältande barn och vuxna i förfärliga omgivningar.

Tillsammans med Svenska kyrkans internationella arbete vill jag och förhoppningsvis många fler bidra till att i alla fall några ska kunna få en bättre framtid.

Under rubriken LÅT FLER FÅ FYLLA FEM har vi samlat in pengar till Mentormammornas verksamhet nere i Kapstadens kåkstäder. Nu breddas insamlingen.

I november 2017 sprang jag marathonlopp nere på Sydpolen och september 2016 sprang jag Petra Desert Marathon. Är medlem i den exclusiva the Seven Marathon Club – sprungit marathonlopp på alla jordens 7 continenter.

Hoppas på givmilda gåvor för att kunna göra skillnad för i alla fall några av dom som är i mest behov av vår hjälp. Här och nu breddas insamlingen till hela verksamheten. .

Med din gåva tar du ställning för alla människors lika värde och rätt att få leva i trygghet. Tillsammans bekämpar vi orättvisa maktstrukturer och ger människor möjligheten att själva påverka sin situation. Vi är övertygade om att varje människa själv kan förändra sitt liv om rätt förutsättningar finns.

_______________________________________

Följ Håkan Jonsson på hans blogg:

Svenska kyrkan Tjörns internationella grupp anordnade kvällen med Håkan Jonsson. Gruppen samlas regelbundet för att arbeta med de internationella frågorna och hjälpa församlingarna inför insamlingar och kampanjer. Är du intresserad av internationella frågor så hör av dig!