Att vår tid vimlar av curlingföräldrar, det vet vi. Vuxna som undanröjer alla hinder i sitt barns väg, som helt igenom anpassar livet efter sina barn, som strävar efter att inbädda hela omgivningen i skumgummi för att dämpa alla tänkbara stötar. Curlingföräldern försöker förse sitt barn med en existentiell krockkudde.
Många av oss – alla? – har dessa drag. Och det är inget konstigt. Att värna och vårda sin avkomma måste vara ett av evolutionens allra äldsta trick för överlevnad. Det är naturligt och självklart att försöka skydda sitt barn.
Ändå har curlingdragen accentuerats i vår tid. Åtminstone om man ska tro somliga debattörer som talar om vårt folk som trygghetsnarkomaner och om vår tid som präglad av ett kollektivt paniksyndrom. Barnen blir till objekt att skydda, vars behov – verkliga eller skapade – är de allena rådande. Föräldrar blir sjuka av oro och barnen blir nästan till gudar.
Undra då om jungfru Maria var en curlingmamma – hon som ändå var mamma till Gud. Hennes barn var Gud själv. Hon, om någon, borde oroa ihjäl sig och curla för sitt barn.
På söndag läser vi om hur ängeln kommer på besök och meddelar den unga ogifta kvinnan att hon ska bli mor till en son som hon ska ge namnet ”Jesus”, som betyder ”Gud räddar”. Även om man i texten kan ana att den unga Maria blev förskräckt av ängelns besök, slås man ändå av hennes lugn.
Hur kunde hon vara så lugn?
Hur kunde hon låta bli att stressa upp sig? Hennes känslor borde ha varit all over the place.
Men denna unga kvinna säger: ”Må det ske med mig som du har sagt.”
Och inte minst de orden har gjort att Maria har kommit att bli en förebild för överlåtelse till Gud. Hon faller inte för frestelsen att lita på sin egen förträfflighet. Inte heller dras hon ner i avgrunden av sin egen oro. Hon inser sin egen ringhet och Guds storhet – hon har rätt perspektiv.
Därmed lyssnar hon på ängelns ord: Var inte rädd.
Därigenom litar hon på Guds mäktiga verk.
Därför lämnar hon hela sig och sitt liv i Guds hand.
Då kan Gud födas i hennes liv.
Och så kan det också vara för oss…
Slutligen, enligt hemsidan svenska namn är den vanligaste betydelsen av namnet Maria ”rebellisk”. Och är det något Maria gör så är det uppror. Allt det som sker med henne gör uppror mot det som vi människor är vana vid. Och dessutom, hennes sätt att handskas med situationen skiljer sig markant från oss moderna curlingföräldrar.
Jonas Eek, stiftsteolog Göteborg
Kontakta redaktionen
Lämna ett svar