Josefine Jehrlander, präst

Följ med mig!

-Kom, ropade han och kom springandes, följ med mig!

Jag stod och förberedde mig inför gudstjänsten, men det var en lång stund kvar innan den skulle börja.

-Kom då, sa han, tog mig i handen och drog mig med sig. Vi började vandra runt i kyrkan. Med mig hårt i ena handen pekade han runt om kring sig på olika saker i kyrkan och frågade

-Vad är det? Kan du berätta om det?

Först pekade han på dopfunten. Jag berättade om den, att jag för några år sen döpte honom där i just den dopfunten. Han var så liten då, så det minns han nog inte, jag hällde vatten på hans huvud. Vi kollade på altaret, predikstolen, ljusbäraren och orgeln. När jag berättat kort drog han med mig vidare till nästa plats i kyrkan.

-Kom, följ med mig!

Vi återkom flera gånger till det stora träkrucifixet på väggen. Det är gammalt och mörkt.

-Berätta igen varför han  hänger där, sa han.

Jag började berättade om Jesus om hur han var en väldigt speciell person som var Gud själv. Jag berättade att han ville lära människor hur man skulle vara snälla mot varandra och vad som var viktigt i livet. Jag berättade att Jesus även var snäll mot barn och mot personer som andra inte gillade. Så berättade jag att det gjorde vissa människor med mycket makt arga. Så pass arga att dem till slut fick igenom att spika upp Jesus på ett kors så att han dog. Då tittade han förbryllat på mig och frågade:

-Varför gjorde de så? Han ville ju bara vara snäll!

-Ja, svarade jag, men han bad många människor att följa honom, många som dom som bestämde inte tyckte man skulle umgås med. Det var väldigt dumt det har du rätt i, men dem som bestämde blev mycket arga. Men när Jesus hade dött återuppstod han senare för att Gud ville visa på att kärleken är det största i världen., till och med större än döden. Många människor tror på detta idag, jag tillexempel, och därför vill jag försöka leva och vara snäll på samma sätt som Jesus. Du är snäll som följde med mig sa han glatt.

Vår promenad genom kyrkan, och samtalet vid korset, fick mig att tänka på alla människor som Jesus kallar. Till exempel Levi som var tullindrivare, en person som få tyckte om. Till honom säger Jesus följ med och se. Jesus kallar oss fortfarande att följa med och se. Det är ibland lite svårt att höra och de flesta av oss skulle inte släppa allt vi har för att följa efter. Men vi vet aldrig genom vem Jesus kallar oss. Kanske är det genom en lyrisk pojke som tar en i handen och säger KOM.

Efter en stund sa jag till honom att jag behövde förbereda lite mer, men att han gärna fick följa med mig och hjälpa till att förbereda gudstjänsten. Vi gick i väg och gjorde i ordning och då sa han:

-Vet du jag hade också velat följa med Jesus, även fast de andra inte gillade honom.