Att vara beredd

I hamnen ligger SSRS räddningsbåtar och är beredda att hjälpa i en nödsituation. De är alltid viktiga och de visar på en ständig aktivitet, även om de inte alltid är ute på havet och räddar nödställda (som väl är!). I helgen fick vi följa den tragiska händelsen med haveriet utanför Otterbäcken som kostade flera människoliv och sjöräddningsinsatserna kunde i detta fall inte rädda liv.

Att vara inställd på att kunna ställa upp när det behövs, innebär att man inte kan räkna ut när det händer något akut. Det är just detta som menas med beredskap eller vara beredd. Om man kunde räkna ut när allt händer skulle det ju inte behövas någon jour eller beredskap, då kunde allt planeras in – något som vi ofta tror att vi kan göra med framtiden. Egentligen kan vi aldrig planera för det okända, men vi kan vara i beredskap för det.

Nästa helg i kyrkoåret – Söndagen för Domssöndagen – har just detta tema. Vi får vara vaksamma och känna ständig beredskap inför den dag som möter oss. Gud ges oss kraft att vara uthålliga och ta med extra energi för att orka med också de långa nätterna i väntan på att morgonen kommer.

Jesus berättar en liknelse om tio unga flickor som alla var i samma beredskapssituation, de väntade på att brudgummen skulle komma till bröllopsfesten. I Bibeln står att fem var förståndiga och fem oförståndiga. Det som skiljde dem åt var att dom förståndiga tänkte lite längre och såg att man behöver extra mycket energi med sig för att klara den ovissa och långa väntan.

Räddningsverkets fordon av olika slag och sjöräddnings fartyg fyller alltid sina bränsletankar för att klara av sitt uppdrag att rädda liv, man kan inte i förväg räkna ut hur lång tid det tar.

Jesus kommer som brudgummen till sin kyrka och församling för att ge oss hopp om ett evigt och nytt liv, det som kommer efter en lång och svår väntan – eller efter en mörk och blåsig natt på havet.

Nu i slutet av kyrkoåret med Domen som tema blir beredskapen viktig för att se och förstå att det är vi människor som med Guds hjälp vill hålla ut och tro på en ljus framtid. Vi tror och hoppas på en morgon som kommer med frid och glädje. En fin värld där kärleken har segrat över ondska och nöd.

En kommentar

Håkan Nordlund säger
17 november 2013 – 03:57

Mycket bra inlägg, Ingemar. Jag har ingenting att tillägga (dock detta att vi ofta talar om er och skulle vilja träffas, men jag har inte varit i form på några månader. Nu går det åt rätt håll