niklasstavnjak

2 dagar senare

Hej allesammans. Jag är den 4:e och sista deltagaren i gruppen som rest ner mot Sydafrika. Mitt namn är Niklas Stavnjak. Jag är 20 år gammal och bosatt i Jönköping som tillhör Växsjö stift. Man skulle kunna säga att jag varit aktiv i Svenska Kyrkan sedan jag konfirmerades 2011. Började som assistent och fortsatte att vara det i 3-4 år. Därefter startade jag och mina vänner upp en grupp som kallas för ”ung i världen” där vi ses en gång i månaden och diskuterar samhället/makt utifrån boken ”ORKA”.

Idag är det 3:e september och för 2 dagar sen satte jag mig i en bil med mina kära vänner påväg mot Landvetter där startskottet för denna resa tog av. Efter massa säkerhetskontroller, turbulens och skratt kom vi äntligen fram till Johannesburg oskadda och spända på vad vi kommer få uppleva och dela. Trots att resan tog 24 timmar så har jag ännu inte riktigt kunnat greppa att vi är på andra sidan jordklotet och att jag numera kommer bo här i 3 månader. Just nu är vi alla 4 bosatta på Kempton Park Airport Lodge som ägs utav ELCSA (värdkyrkan). Imorgon väntas en resa ut till huvudstaden Johannesburg och Soweto som ligger en bit utanför.

På månad flyger vi alla vidare till Durban för att därifrån bli upplockade och körda till Ladysmith (Jag och Emma). Mina förväntningar är sky höga men samtidigt inte alls. Allt återstår att se och ta del av. Kunde inte varit mer tacksam för denna möjlighet jag får ta del av. Förvänta er fler inlägg för det kommer.

14215364_10207299102219404_782283328_o

/ Niklas