Act Svenska kyrkan

Kumusta ka- snart är vi i Filippinerna!

I Filippinerna kommer vi få möjligheten att dela vardag, kultur, tro och se hur det är att vara kyrka på andra sidan jorden. Vi kommer bo i olika familjer vilket innebär att vi får komma nära inpå det lokala, en sådan unik upplevelse! Vad är viktigt för dem och vad tampas de med? Vad kan vi lära oss av dem, vad kan vi i Sverige lära oss av dem?

Under de tre senaste veckorna har alla deltagare varit på en gemensam kurs i Sigtuna för att få rätt verktyg för utlandsvistelsen. Vi har fått lära oss mycket om kyrkans internationella arbete, vad de gör och hur de bidrar för en bättre värld t.ex genom att samarbeta med lokala organisationer i de länder som behöver hjälp. Vi har diskuterat kulturkrockar och etiska dilemman, fått tips om hur man fotar och filmar bäst och försökt lära oss Tagalog, språket som talas i Filippinerna.

Nu känner vi oss jätte taggade och förväntansfulla. De sista sakerna packas för fullt ner i väskorna och de sista kramarna ges till alla som är kvar här hemma. Sorgligt men samtidigt väntar ett stort äventyr på andra sidan jorden. Filippinerna här kommer vi!

/ Elsa, Alva, Amanda och Jenny

View this post on Instagram

Ung i den världsvida Kyrkan 2018. Det här är Elsa Valeberg från Göteborg stift och hon ska resa till Filippinerna ✈️🌏 @elsavaleberg

View this post on Instagram