Act Svenska kyrkan

Lär känna Maria

Utmaningar är nyckeln till utveckling

Det var många faktorer som gjorde att jag sökte till detta. Allt från en önskan att få ta ett steg ut ur den västerländska bubblan till en nyfikenhet om värden och kyrkan. Under hela mitt liv har jag drömt om att göra saker som är utanför min “konformt zon”. Att leva ett liv i samma mönster som alla andra med ansiktet i mobilen och med samma sätt att se världen på har aldrig vart något för mig. Resa är bland det bästa jag vet, att få nyans på livet och få uppleva andras kultur. Finns inget bättre. Jag är så oerhört tacksam för att just jag har fått denna otroliga möjlighet. En möjlighet att få uppleva så fantastiska mänskliga möten. Jag tar absolut en risk, då jag avslutade ett jobb för detta. Men att leva i ekorrhjulet kommer jag hinna göra i många år framöver, däremot att få en sån här chans är inte att ta förgivet.

Jag är väldigt taggad på att få möta en ny kultur, annan mat och ett annat levnadssätt samt syn på livet. Allt är verkligen tvärtemot vad jag är van med här hemma i Sverige. Vissa saker kommer förmodligen vara lite tuffare och inte lika roligt att se och uppleva, men det hör till. Jag tror verkligen ens personliga utveckling gynnas utav att vara obekväm, man kommer aldrig lära sig något nytt om man inte utmanar sig.

Nu är det ungefär 3 veckor kvar innan jag sitter på flyget till Tanzania. Om jag ska vara ärlig är jag lite rädd, nervös och ångestfylld. Att lämna det trygga Sverige är jobbigt såklart, men jag vet att det här kommer bli en resa för livet. En av mina största rädslor är att vara gammal och ångra det jag aldrig gjorde. När planet väl landar kommer det kännas bättre det vet jag. Jag kommer fyllas av nyfikenhet, spänning och glädje. Självklart är det jobbigaste att vara borta från mina nära, men jag vet att de kommer vara kvar när jag kommer tillbaka. Det kommer vara jobbigt i stunder då saknad kommer komma över mig, men i slutändan så är jag faktiskt inte borta för evigt utan jag kommer komma tillbaka. 3 månader av ens liv är inte så lång tid när man sätter saker i perspektiv. Dessa 3 månader kommer säkert gå väldigt fort.

Jag har mycket utmaningar framför mig med också många underbara upplevelser som är för livet!

Hoppas att ni vill följa vår resa i Tanzania!

Mvh

Maria Falkenland