Act Svenska kyrkan

Lär känna Nadja

Glädje och tacksamhet

Jag heter Nadja, är en glad 22-åring uppvuxen på landsbygden utanför Nybro i Växjö stift. På fritiden tillbringar jag gärna tid på innebandyplanen eller på äventyr i naturen. I skrivande stund har jag fullt upp med förberedelserna inför tre spännande månader på Filippinerna, och helt ärligt vet jag inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Vad kommer jag att få vara med om? Vilka människor kommer jag möta? Vad ska jag packa? Kanske är ovissheten en nödvändighet för att man ska kunna gå in i något med ett öppet sinne?

Jag har tidigare bott, jobbat och rest mycket utomlands, bland annat i Österrike och på Grönland. Däremot har jag aldrig varit i Asien, så att få komma till en ny kontinent och ett av världens folkrikaste länder blir troligtvis en stor kontrast till min vardag och ett intressant äventyr.

Ett av mina största intressen är just att resa, men det är egentligen inte resandet i sig som är i fokus för mig. Jag tycker om att utforska andra kulturer och träffa människor från andra delar av världen som inte växt upp på samma sätt som jag gjort. Jag tycker om att ta del av deras vardagsliv och höra deras berättelser och jag känner stor glädje och tacksamhet över att få chansen att göra det under utbytestiden. Jag tror att alla människor har en historia som är värd att berätta, och att man genom att dela dessa historier kan skapa mer förståelse mellan människor.

Om det är några förhoppningar jag har inför min resa med Ung i den världsvida kyrkan, så är det att få lyssna till många intressanta individers berättelser. Hur min resa kommer bli är kanske fortfarande oklart, men en sak som jag är ganska säker på är att jag kommer komma hem med många nya intryck och erfarenheter. Jag ser mycket fram emot att få dela tankar, tro och vardag med människor på en helt annan plats på jorden. För hur olika eller lika våra liv än må vara, lever vi trots allt ändå under samma himmel.