Act Svenska kyrkan

Lär känna Fredrik

Hej, mitt namn är Fredrik Häll och jag är 18 år. Jag kommer från Falun i Västerås stift och jag kommer åka till Filippinerna i 3 månader.

Mitt engagemang i kyrkan har pågått sedan konfirmationen och efter det har det bara vuxit. Jag är aktiv i Svenska Kyrkans Unga både i distriktsstyrelsen i Västerås och i lokalavdelningsstyrelsen i Falun. Jag är även styrelseledamot i SENSUS Svealands regionstyrelse, där jag får jobba för folkbildning. Sen är jag även Ageravolontär där jag får möjlighet att utbildades och verka i och för globala rättvisefrågor och Act Svenska kyrkan.

Jag vill med detta utbyte växa i mina engagemang. Jag vill i och med mitt engagemang i SKU bilda mig en bredare uppfattning kring barn och unga runt om i världen och se hur de jobbar. Jag som redan är Ageravolontär och engagerar mig för globala rättvisefrågor tror att jag med denna erfarenhet har lättare att sätta mig in i deras vardag och få en bredare syn på livet och på rättvisan vilket kommer stärka mitt engagemang. Sen tycker jag att folkbildning är en viktig del i individens liv och vardag och är grunden för demokrati i samhället. Det ska bli spännande att se hur deras folkbildning verkar och syns, och hur stor påverkan den har samt hur den ges utrymme i samhälle och kyrka.

Jag kommer ta med mig alla mina erfarenheter till alla olika engagemang jag har hemma i Sverige och jag tror att jag kommer växa i rollen på samtliga plattformar. Jag tror även att jag som person kommer växa i tro och ansvar, livssyn och identitet.

Inför utbytet känner jag otroligt mycket. Ena timmen ångrar jag helt mina livsval, andra timmen vill jag bara spola fram tiden och är jätte taggad och tredje timmen är jag helt neutral. Men oavsett känsla känner jag en stark tacksamhet för denna otroliga möjlighet och en ära att få representera Västerås stift och Falun i detta utbyte.