En av Vandra Vägens läsare tog initativ till att försöka få ”kristusropet” från påsknatten att trenda (det vill säga rankas som största samtalsämne) på twitter. Jag var själv glatt engagerad i att sprida inlägg med hashtaggen #Kristusäruppstånden (Ja, han är sannerligen uppstånden).
Det verkar också ha funkat. Taggen låg på trendlistan ett bra tag. Här ser listan bara ut som små fluglortar men den ligger där i toppen i alla fall!
Det såg till och med ut såhär med tiden:
Det var vackert att se detta koncentrerade kristna budskap spridas på facebook och twitter och gillas och delas och kommenteras. Det påminner om hur många vi faktiskt är som hittar kraft i det.
Dessutom ger det i all sin enkelhet en bild av vad evangeliet, det kristna budskapet, i grund och botten är.
Det är ett rykte. Ordet rykte brukar inte vara så positivt men i det här fallet menar jag på ett neutralt sätt, något som sprids.
Ända sedan kvinnorna hittade graven tom på påskdagsmorgonen har evangeliet spridits från mun till mun. Ibland har makten försökt använda evangeliet för sina syften men där det verkligen fått fart och spridits är det nog ändå för att det gått från mun till mun på människor som blivit gripna av budskapet. Så gripna och fascinerade att de inte kunnat låta bli att tala om vad de fått erfara.
Lämna ett svar