Tjoho! Jag tror faktiskt några har lyssnat på mig på soundcloud efter förra veckans predikan. Det verkar som att man får vänta några sekunder efter att ha tryckt på knappen men sedan låter det. Jag undersöker andra möjligheter att lägga upp så här men kommentera gärna om vad du tycker om stramade/nedladdningsbara predikningar såhär.
Stor och stark soldat tar sig an liten kattunge, döden och livet. |
Här är den från i söndags, ”Döden och livet”, om tre söner, tre änkor, en lögn och en ofattbar sanning om Gud!
Här kommer allt i textform också. Först texterna, sedan predikan.
1 kung 17:17
En tid därefter hände det att sonen till kvinnan som ägde huset blev sjuk. Sjukdomen blev allt värre, och till slut upphörde han att andas. 18Då sade hon till Elia: ”Vad har du här att göra, gudsman? Du har bara kommit hit för att låta min synd komma i dagen och för att döda min son.” 19Han svarade henne: ”Ge mig din son!” Så tog han pojken ur hennes famn och bar upp honom till rummet på taket, där han bodde, och lade honom på sin säng. 20Han ropade till Herren: ”Herre, min Gud, hur kan du handla så grymt mot denna änka, som jag får bo hos, att du dödar hennes son?” 21Och han sträckte ut sig ovanpå pojken tre gånger och ropade till Herren: ”Herre, min Gud, låt pojken få liv igen.” 22Herren hörde Elias bön, och pojken började andas och fick liv igen. 23Elia tog pojken och bar honom från takrummet ner i huset och lämnade honom till hans mor: ”Se”, sade han, ”din son lever!” 24Då sade kvinnan till Elia: ”Nu vet jag att du är en gudsman och att det verkligen är Herren som talar genom dig.”
Luk 7: 11
Därefter begav sig Jesus till en stad som heter Nain, och hans lärjungar och mycket folk följde med honom. 12Just som han närmade sig stadsporten bars det ut en död. Han var ende sonen, och hans mor var änka. En stor skara människor från staden gick med henne. 13När Herren såg henne fylldes han av medlidande med henne och sade: ”Gråt inte.” 14Sedan gick han fram och rörde vid båren. Bärarna stannade, och han sade: ”Unge man, jag säger dig: Stig upp!” 15Då satte sig den döde upp och började tala, och Jesus överlämnade honom åt hans mor. 16De fylldes alla av fruktan och prisade Gud och sade: ”En stor profet har uppstått bland oss” och: ”Gud har besökt sitt folk.” 17Detta tal om honom spred sig i hela Judeen och landet där omkring.
Döden och livet
När jag läste till präst bodde jag med en annan student som nu är präst i Lidköping och heter Simon. Det hände att han brukade väcka mig med orden ur den här evangelietexten: Unge man, jag säger dig, stig upp!
Det är inte fel att skämta men det kanske ligger extra nära till hands när ämnet vi plötsligt fått framför oss är döden. Den tänker vi kanske helst inte på, och det är väl döden mer än något annat som sprider allvar över våra liv. Det är inte lätt att tala om de här texterna på ett sätt som gör dem rättvisa, det kan alltför lätt låta för lätt och ytligt och sånt man pratar om i kyrkan men som inte hänger ihop med resten av livet. Visst, jag har hört om att Jesus uppväckte en död, men kan jag verkligen, verkligen lita på det när det kommer till kritan? I bibeln är döden alltid en fiende, något onaturligt. Gud är ju livets försvarare. Så tror jag också många av oss spontant uppfattar det, döden drabbar grymt och orättvist och vi kan inte förlika oss med det.
Idag vill jag hur som helst tala till er om tre söner som finns i dagens texter.
3 söner, en missuppfattning om Gud
Och en ofattbar sanning om Gud
Den första sonen möter vi i berättelsen om Elia. Han har gömt sig från sina fiender och bor hos änka i Sarefat. Hon är fattig och på svältens gräns och har en enda son. Nu blir sonen sjuk och dör.
Hennes liv slås i spillror och den som står närmast är Elia så hon skäller ut honom efter noter. Elia är ju dessutom profet och en slags representant för Gud så vem kunde vara bättre att skälla på när man är arg på Gud för ondska som drabbar? Elia är helt med på noterna, han är lika förkrossad och ledsen och arg själv och hjälper till att skälla på Gud! Det här tror jag man kan lära sig flera viktiga saker från. Först och främst är änkan och Elia förebilder i bön, de struntar i om det är rätt grovhuggna anklagelser som kommer ur dem, de öppnar sitt hjärta och öser ur sig om eländet som drabbat! Det får vi också göra, vi kan alltid be oavsett hur bra eller ”fint” det blir, Gud ser ändå till hjärtat och känner oss. Det andra man kan tänka på är att Elia inte går i något slags försvar och agerar advokat åt Gud, det tror man ju ofta när man får frågor om kristen tro eller så men kanske är det bättre att vi lyssnar och lever oss in i problemen andra har än kommer med förnumstiga svar?
Här kommer redan missuppfattningen. Det änkan säger är ”Vad har du här att göra, gudsman? Du har bara kommit hit för att låta min synd komma i dagen och för att döda min son!”. Kanske kommer det fram extra tydligt när hon talar direkt från hjärtat (ofta säger vi ju saker som låter fint) men hon uttrycker egentligen det som de flesta av oss innerst inne tänker om Gud (Elia är ju hans representant): Det är bäst att hålla Gud på avstånd, han kan omöjligt vilja mig väl. Han vill bara sätta dit mig, peka på mina brister och synder och sedan straffa mig för dem och göra livet svårt för mig.
Elia ber enträget och pojken får livet tillbaka! Gud kunde göra det. Döden och ondskan fick inte sista ordet och glädjen blev stor. Änkan brister ut: -nu vet jag att du verkligen är en gudsman och att Gud talar genom dig! Lägg märke till vilken motsägelse hon gör, nyss svartmålade hon Gud men nu känner hon igen Guds verkliga signatur i det som sker, så är det ofta med oss också kanske? Ja visst ja, det är ju sådan Gud är, jag har blivit lurad att tro att Gud vill mig illa men det är ju så här det är!
Den andra sonen är änkans son i Nain. Också här är känslorna mycket starkare än vi ofta vågar uttrycka, ett stort sorgetåg med högljudd gråt och klagan över det onda som hänt, att änkans ende son dött!
Hon har ingen kvar som kan ta hand om henne när hon blir alltmer gammal, utsliten och svag. Och jag tänker att om vi ska identifiera oss med någon i texterna så är det kanske änkorna. De som har svårt att lita på Gud mitt i världens elände. Man borde räkna alla änkor i bibeln någon gång. De är ett av de vanligaste exemplen på människor som har en väldigt svår situation. De och invandrarna ska jag säga, något som man inte kan säga nog ofta nu när det blåser kalla och främlingsfientliga vindar genom vårt land också. Gud mullrar om och om igen i gamla testamentet, ta hand om de faderslösa, änkorna och invandrarna, jag står på deras sida, på de svagas sida!
Och här kommer Jesus. Han grips av medlidande som alltid när människor lider. Och han griper in. Pojken får livet tillbaka! Och människorna prisar Gud. De känner igen Jesus som en profet eller de säger till och med att Gud har besökt sitt folk, Gud har gripit in mot dödens och kaosets makter och värnat livet, det är ju Guds signum.
Den tredje sonen. Vem är det? Och vad har det här att göra med mitt liv?
Den tredje sonen är Jesus förstås. Människosonen. Hans mor var också en sörjande änka vid korsets fot. Hon bad säkert också med klagorop och smärta. Hon anklagade säkert också Gud för att vara sådan som vi innerst inne fruktar att Gud är. Att Gud har övergett oss och inte bryr sig om oss.
Jesus botade inte alla sjuka när han vandrade runt, han uppväckte inte heller alla döda. Och de han uppväckte från de döda levde inte för evigt här på jorden. De blev sjuka igen och med tiden dog de. Är det då någon mening med alltihop? Vad spelar det för roll i slutändan?
Det spelade stor roll för de som fick hjälp då. Jesus bryr sig inte bara om andliga frågor eller bara om tillräckligt stora frågor, han bryr sig om oss med allt vi brottas med! På så sätt lär vi oss också vem Jesus är genom hur han handlar, och genom att se på Jesus så ser vi hurdan Gud är. Gud är inte distanserad och oengagerad, Gud är som Jesus. Han reagerar på vårt lidande.
Gud är mer god, mer barmhärtig, mer nära än vi vågar tro. Gud är engagerad men på ett annat sätt. Han kom inte till jorden för att uppväcka alla döda utan för att besegra döden och öppna vägen till det eviga livet. Den vägen går genom lidandet för oss och det gjorde den för Jesus. Den gick via lidandet på korset, via döden på korset. Till den tomma graven och livet som inte har någon överman.
Den stora lögnen om Gud är att Gud inte bryr sig om oss. Den stora sanningen är att vi kan titta på korset här i Skälvums kyrka och se att ”så mycket bryr Gud sig om oss”, han dör hellre än är utan dig och mig.
Ju mer vi ägnar oss åt att fundera, be och ta till oss vem Jesus är och vad Jesus gjort och gör, desto mindre tror vi att han vill oss illa. Desto mer vågar vi lita på att Jesus är Guds eget sista Ord om vem han är och vad han vill med oss och denna värld!
Lämna ett svar