11 blandade tankar på söndagen

Blandad bild. Lite hoppfull?

Det känns ovant och lite stressigt att sitta och skriva dagens bloggpost så här sent. I vanliga fall är jag alltid klar i förväg. En del av er kanske tror jag är värsta superpappan som lyckas få till en bloggpost mitt i morgonstöket varje morgon men så är det alltså inte. I kvällslugnet däremot brukar det ske. I går kväll skrev jag på annat dock.

Idag är det söndagen med temat ”Guds hus”. Det är nästan så jag önskade att jag fick predika idag för jag har lärt mig en del nytt i ämnet. Tom Wright skriver bland annat om templets plats i bibelns föreställningsvärld och jag hade gärna talat om detta.

Templet och framförallt det allra heligaste var platsen där Gud ”tronade på keruberna” och var närvarande mitt ibland sitt folk. Templet var platsen där himmel och jord möttes.

Det sprider nytt ljus över mycket som Jesus säger och gör i förhållande till templet. Idag läser vi i kyrkan om hur Jesus besökte templet som tolvåring och samtalade om lagen med de lärda (även i hållandet av lagen möttes för övrigt himmel och jord). Jesus är det nya templet kan man säga. I hans person möts himmel och jord, Gud och människa.

Idag tänkte jag försöka ta mig till en ny kyrka. Lustigt nog ligger den väldigt nära hemmet dessutom. Om du också tar och firar mässa i Källby så ses vi där.

Kanske kunde lyckas få till lite foton också. Tycker du om fotobloggposterna från kyrkor förresten eller är det bara roligt för mig?

Här hemma fortsätter festsäsongen i det oändliga med födelsedagskalas och bröllopsdag. Sen är det lugnt till mars.

Jag har förresten varit ute och sprungit. Jag springer regelbundet. En gång i halvåret brukar det allt bli.

Det är märkligt med självbilden. Först var det jättesvårt att tänka att ”jag var en sån som springer” men nu tror jag att jag är det hur lite jag än springer i praktiken.

Hmm. Det där kan man säkert dra intressanta paralleller till trosutövning om man vill. Lätt att leva på gamla meriter när det gäller bön och gudstjänst också.

En rolig grej jag hoppas märks snart på bloggen är att jag har raggat gästbloggare på sista tiden. Stay tuned.

Vad gör du idag?