• Vandra Vägen
  • Boktips: ”Helt enkelt kristen” av Tom Wright

Boktips: ”Helt enkelt kristen” av Tom Wright

Helt enkelt kristen.

Nu har jag läst ännu en bok som jag kommer ha anledning att återkomma till i några bloggposter framöver. Boken heter ”Helt enkelt kristen -förnuftiga skäl att tro” och är skriven av Tom Wright. I sammanhang när han skriver för den lärda världen brukar författaren heta ”N.T Wright” men ibland föredrar han alltså ett mindre formellt namn på bokryggarna.

Wright är hur som helst en gigant i den kristna akademiska världen och en av få som verkar ha en hel del inflytande både som kyrklig ledare (biskop i anglikanska kyrkan) och som bibelforskare. För egen del tycker jag det är inspirerande med teologer som ägnar sig mycket åt att försöka förklara saker för det vanliga kyrkfolket, det är inte så självklart som man kunde tro.

”Helt enkelt kristen” har nog redan börjat bli en klassiker i genren ”bra och intellektuell introduktion till den kristna tron”. Jag ska försöka se till att den finns på bokbord i min närhet framöver. Inte så att den är väldigt lättläst egentligen, eller ens att den för särskilt mycket intryck av att vara bara för nyfikna. Det är snarare så att många invanda kyrkobesökare och även prästen kan må bra av att läsa boken, den presenterar nämligen kristen tro på ett ganska annorlunda sätt än hur många vanligen tänker sig. Han är bra på att bena ut varifrån olika missuppfattningar kommer ifrån och ge solida förslag på bättre sätt för kristna att tänka.

Jag kommer som sagt att återkomma till en del han skriver i boken men jag vill särskilt tacka för att han benar ut den löjliga förenklingen man ofta stöter på i media och i den kyrkliga debatten om att det finns en del som läser bibeln bokstavligt (och alltså är rätt korkade) och andra som läser den symboliskt (och är mer mogna och kärleksfulla). Så enkelt är det förstås inte. Vi har alla i regel väldigt god förståelse för när något ska läsas bokstavligt (om det nu är en bra term) eller inte. I själva verket är det etiketter som klistrats på några få stridsfrågor, mest kring skapelseberättelsen. Det är en bit som jag gott tycker alla journalister kunde läsa i utbildningen.

Jag rekommenderar gärna boken till alla som vill fundera djupare kring hur den kristna tron hänger ihop, och även till de som misstänker att det kan gå att få ihop den bättre med lite nya perspektiv.

Nu gissar jag att en och annan läsare läst den här boken. I så fall vore det intressant om du vill skriva en kommentar och berätta vad du tyckte. Shoot!