9 blandade tankar på söndagen

1. Glad söndag kära läsare!

2. Idag ska jag inte leda någon gudstjänst, och kanske att det blir svårt för mig att lyckas ta mig till någon heller men jag vet i alla fall att vi har två fina gudstjänster med extra musik i församlingen idag, Nittorp kl 11 och kl 14 i Grimsås.

3. Det är i alla fall en diakonidag idag, texterna handlar om ”medmänniskan” och hur vi är mot varandra. Det är ju ändå rätt skönt att inte predika idag för det är så svårt att ta så stora ord i sin mun om hur livet som kristen borde se ut. Jag är precis som du, det är inte lätt att vara medmänniska.

4. Igår hade vi träff med konfirmanderna. Det är väldigt fina ungdomar och det ska nog bli riktigt fint det här. Vi öste på med mycket äventyrligheter så det har vi nog att leva upp till framöver också.

5. Nu känner jag att jag inte är ny i Dalstorp längre. Det tog två år men nu känns det som att jag börjar ha koll. Fast i församlingsbornas ögon är jag nog ny i några år till.

6. Och ung kan nog en präst räknas som åtminstone till 45 års ålder så det är jag länge än. Jag tror i alla fall det funkar så, det vore ju fint.

7.  Snart är det kyrkoval. Gå och rösta den 17e. Jag får som vanligt be kyrkovalsbönen: Gud, låt det vara sista gången valet går till så här. Vi behöver ett annat system, det är klart. Något billigare, enklare och som inte gynnar så fula grepp i debatten. Tycker fortfarande kyrka ska inrätta en belöning på 1 miljon till den som kommer på ett sätt, vore väl investerat.

8. Biter mig annars hårt i tungan och påminner mig om att jag inte ska skriva om kyrkopolitik här.

9. Vad gör du idag? Skriv en kommentar!