Vi tittar in i en lucka till den bibliska verkligheten, om hur profeter såg ut.
Jag har många väldigt långsamma läsprojekt och ett av dem är att jag läser ur ”de apostoliska fäderna” som är en bok med de allra äldsta kristna texterna näst bibeln själv. Förhoppningen är att jag någon gång ska bli färdig.
Det är ändå väldigt spännande läsning för den som kan sin bibel rätt bra och man hittar mycket som belyser hur man använde sig av bibeltexter med mera. Nu hittade jag den här lilla passagen i ”Clemens brev till församlingen i Korinth”:
Låt oss också likna dem som gick omkring i gethudar och fårskinn och förkunnade att Kristus skulle komma
De som avses är alltså…profeterna i gamla testamentet. För mig var det en obegriplig formulering men den hänvisar tydligen till Sakarna 13:4ff:
Den dagen skall varje profet skämmas för sina profetsyner, och för att inte avslöjas låter han bli att klä sig i hårmantel. Och han skall säga: ”Jag är ingen profet, jag är bonde; ända sedan ungdomen har jag brukat min jord.” Frågar man honom då vad det är för sår han har på kroppen, så svarar han: ”Dem fick jag hemma hos mina vänner.”
Här går mina tankar genast till en välkänd figur i mantel av kamelhår, Johannes döparen. Jag har förstås läst många gånger om honom och hans mantel av kamelhår och bälte av läder och diet på gräshoppor, men jag har aldrig misstänkt att manteln var ett kännetecken för profeter! Det kanske jag borde tänkt för det är en rätt stor grej när Elia kallar Elisha till profet efter honom att han kastar sin mantel på denne. När jag nu letat lite hittar jag faktiskt ännu ett citat om Elia som bekräftar detta:
”Hur såg han ut, han som kom emot er och sade så?” – ”Han bar en hårmantel och hade ett skinn om höfterna”, svarade de. Då sade kungen: ”Det var Elia från Tishbe!”
2 kung 1:7-8
Så är det ju också så att folk tror Johannes döparen är Elia som kommit tillbaka.
Sakarjacitatet får mig förresten också att tänka på något profeten Amos säger:
Amos svarade Amasja: ”Jag är inte profet. Jag tillhör inte det skrået, jag håller boskap och odlar fikon.
Amos 7:14
Det verkar också passa ihop för Amos skäms ju för att kallas profet eftersom de andra profeterna sköter sig så illa.
Även detta med profeterna som har sår på kroppen känns igen från Elias sammandrabbning med Baals profeter, dessa ropar högt till skyn och ristar sig blodiga som en del av sitt åkallande av sin Gud, tydligen är detta också en typisk profetgrej som kan ha varit vanlig bland profeter i Israel. Det verkar ibland som att det fanns någon slags officiellt skrå med profeter vid hovet och dylikt, där såna som Amos eller ännu hellre såna som Jeremia var outsiders som ingen helst ville lyssna på.
Hoppas du tyckte det här var lika spännande som jag tyckte. För mig knöt detta lite gåtfulla citat i Clemens brev ihop flera olika punkter jag inte sett tillsammans tidigare. Vad tänker du efter att ha läst detta?
Lämna ett svar