Om en frälsare som både gör folk besvikna och glada.
Jag har bloggat en del i julas om Jesus i sitt mellanösterliga sammanhang (stort tack även denna gång till ”Jesus throught middle eastern eyes”). Jag har en till sak där som går in i sådant jag tänkt på länge. Frågan är, vad är det för frälsning Jesus kommer med egentligen? Vem vill Jesus frälsa?
Jesus kommer till ett samhälle med lidande och fattiga människor. Som är under förtryck och ockupation och där soldater kräver in pengar i skatt så att det blir ännu svårare att klara överlevnaden. I ett sådant läge är det självklart att människor längtar efter en befriare. Och väldigt många av de gammaltestamentliga förebilderna till messiasgestalter är också just såna militära ledare som räddar folket från deras fiender. Sådana som David eller Judith eller Mackabeerna eller så.
Det är till och med så att det står saker på det temat om Jesus i evangeliets början. Ängeln säger ju till Maria att hennes son ska sitta på Davids tron och härska för alltid över Jakob. Och den gamle Sakarias utbrister i att Gud ordnar ”frälsning från våra fiender och från alla dem som hatar oss”.
Men sedan fortsätter Sakarias ”han ska frälsa sitt folk från alla deras synder, och föra deras fötter in på fredens väg”.
Ett förtryckt folk är sällan värst intresserade av att höra om sina EGNA synder (vem är det förresten). I deras perspektiv framstår de orättvisor de utsätts för som så mycket större än något de själva kan vara skuld till. Det blir liksom det som blir själva tolkningsramen för vad man alls menar med synd och ondska. Likaså formar det synen på vad frälsning innebär.
Jesus ser helt klart annorlunda på saken. Han kommer visserligen på kant med den politiska makten och blir korsfäst av Rom men han har hela tiden en större syn på det hela. Han ska frälsa från alla synder.
Kenneth Bailey påminner om ett ställe där Jesus får höra om hur Pilatus dödat judar men inte svarar med ett fördömande utan med att ”om ni inte omvänder er kommer det att gå så också för er”. Så vinner man inga popularitetspoäng direkt. Jesus tycker det finns anledning till omvändelse för alla.
Det är mot andemakter och ondska, synd och död som Jesus kämpar. Det är dock inte alls så överandligt som det låter i våra öron. Man kan säga att hela världen är fast under ondskans välde och att detta manifesterar sig på en massa olika sätt i konkreta och praktiska orättvisor och lidanden. Och vi är alla lika fast i detta onda system, den förtryckte såväl som förtryckaren. Jesus har kommit som frälsare åt alla, för att återupprätta Guds goda välde i världen. För oss människor är det förstås svårt att höja blicken över det lidande vi själva är mitt i men Jesus har uppenbarligen förmåga att höja blicken och gå till roten på allt det onda.
Så det är sant att Jesus ska rädda oss från våra fiender. Det är bara det att han går till skurkarna på toppen. Alla andra ingår i de han vill rädda.
Lämna ett svar