Om hur dåliga geografikunskaper kan ställa till en hel del.

Jag lyssnade för ett tag sedan på en serie föreläsningar om Maria från Magdala och en ganska stor del av tiden gick till att förklara att flera kvinnor i bibeln brukat antas vara Maria från Magdala utan att i själva verket vara det. Maria var över huvud taget ett helt galet populärt namn under det första århundradet (det är ju samma namn som Mose syster Mirjam). Det finns helt enkelt väldigt många Marior att hålla ordning på. Hon kallas för övrigt även Maria Magdalena och det kan vi helt enkelt läsa ut som ”den magdalenska Maria” eller så.
I de medeltida helgonlegenderna anses Maria från Magdala vara samma person som Martha och Lasaros syster Maria i Betania. Titta på kartan ovan så ser du att det stämmer illa. Magdala ligger uppe i Galiléen där Jesus hade större delen av sin verksamhet, Betania ligger utanför Jerusalem. Den lite pinsamma anledningen till att man ändå kunnat blanda ihop dem är enligt föreläsaren något så banalt som att de som lade ut texterna några århundraden efter uppståndelsen hade för dålig koll på geografin i det heliga landet. De hade inte en aning om var Magdala låg.
Den andra personen som brukar bli ihopblandad är kvinnan som kommer in och smörjer Jesu fötter (Luk 7). ”En syndare”. Det är inte ett rimligt antagande för direkt efter den texten följer en uppräkning med kvinnor som följer Jesus och då presenteras Maria från Magdala bland dem som någon som läsaren inte redan känner till. Det står om henne att Jesus hade drivit ut sju demoner ur henne.
Tyvärr fick detta med syndare fart på fantasin hos många och därför har man trott att Maria från Magdala var en prostituerad eller äktenskapsbrytare (favoritsynderna att fantisera om förstås). Det finns alltså ingen fog i bibeltexterna för att anta något sådant, snarare tvärtom för det verkar som att man skilde på syndare och demonbesatta. Demoner såg man som förklaring på sådant den drabbade inte kunde ha eget ansvar till, handikapp av olika slag eller mental ohälsa kanske vi skulle säga idag. Det vi alltså KAN dra som slutsats om Maria är att hon hade något riktigt svårt att kämpa med, 7 är ju ett tal för fullhet.
Det finns mycket andra spekulationer om Maria från Magdala också förstås, inte minst sedan hon beskrevs som kvinnlig partner till Jesus i davincikoden. Också i gamla gnostiska källor har man lyft framme henne som den främsta lärjungen. Jag tycker det känns spekulativt och tror inte så mycket på det. Det som däremot är klart är att Maria från Magdala måste gått med Jesus ner från Galiléen till Jerusalem och följt honom ända till slutet och sedan var det viktigaste vittnet till uppståndelsen. Det räcker faktiskt med det för att hon ska vara en av de viktigaste personerna i evangelierna och i den unga kyrkan.
Lämna ett svar