Min predikan på Kristi himmelsfärdsdag i Gällstad och södra Säms kyrka.
Jesus närvaro i himlen och där du är
Kristi himmelsfärds dag är en märklig dag. Det har varit svårt för många att komma tillrätta med den, det finns liksom bara en helg som fått heta ”kristi flygare” för att temat verkar så absurt konstigt, med Jesus som far upp i himlen. Till och med kyrkkonsten är lite konstig med bilder på Jesus fötter som försvinner in bland moln. Ändå är det här en viktig helg för viktiga pusselbitar för oss att förstå vem Jesus är.
Daniels bok ger bakgrund till himmelsfärden
I psalmboken har vi tre olika år av bibeltexter till varje söndag. Det händer att predikanter är lite ledsna på predikotexterna för den tredje årgången. Att de bästa texterna redan gått åt till årgång ett och två. Idag har vi en rätt knepig text från Daniels bok men den är faktiskt jätteviktig för att förstå vad det är fråga om!
Som vanligt är bibeln väldigt full med hänvisningar till tidigare händelser så det finns många bakgrunder som kastar ljus över vad som händer i himmelsfärden men här är en som är viktig.
Där står om en som ser ut som en människa, egentligen ”människoson” om man ska vara noga i översättningen, som kom med himlens skyar. Det har stått att troner har ställts fram och där får den här människosonen sätta sig tillsammans med Gud och sätta stopp för den onda och döma över det.
Människosonen
Det hela är ganska mystiskt, vad är det för varelse som är så gudomlig att han kan regera tillsammans med Gud men samtidigt också är en människa? Även detta med att ”komma på himlens moln” har bibeln igenom varit förknippat med Gud som kommer för att gripa in. Gud är den store molnryttaren om man så vill.
Judendomen då som nu är ju noga med sin monoteism, att det bara finns en Gud, så det är svårsmält med någon som regerar ihop med Gud!
Läser man om Jesus i evangelierna så blir man lätt förvirrad av Jesus sätt att tala om sig själv. Jesus talar hela tiden om sig själv i tredje person, som just ”människosonen”. Det är lite som en hemlighet vad han menar. ”Människoson” betyder i grund och botten helt enkelt människa men det är ju inte det Jesus säger utan ”Människosonen”, eller snarare MÄNNISKAN?
Folk kanske associerade till texten ur Daniel men hade svårt att få ihop det på något rimligt sätt. Kunde Jesus verkligen mena att han skulle vara DEN människosonen? Skulle den här dammiga snickaren som vandrar och predikar vara den som kommer på himlens moln?
Det är konstigt på samma sätt som det var konstigt att denne fredlige man skulle vara Messias, Davids son. Det var inte det här man hade tänkt sig när man hörde profetian. Gud uppfyller det som står men på ett helt oväntat sätt. För till slut börjar vi känna igen mer och mer från Daniels syn!
Himmelsfärden och människosonen på molnen
Så blir då Jesus korsfäst och uppstår igen på tredje dagen. Det är ett häpnadsväckande tecken på att han är den han sagt att han är, vilka anspråk han än kommit med så är de att ta på allvar! Och nu har Jesus lyfts bort ur deras åsyn på ett moln. Han är en som rider på molnen! Vart han tar vägen sedan? Han hamnar på en tron hos Gud förstås! Redo att sätta igång att döma ondskan, precis som Daniel sagt!
Nu händer ju inte det där på en gång dock. ”En dag ska han komma tillbaka på samma sätt” får vi höra. Det måste sammanfalla med Herrens dag då Guds seger ska bli synlig på jorden så som i himlen. Människosonen och himlens moln återkommer också mycket riktigt i bibelns slut, uppenbarelseboken.
Allt som allt är det en väldigt stor bit av trosbekännelsen som går tillbaka till dessa händelser!
Uppstigen till himmelen,
sittande på Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma levande och döda.
Trosbekännelsen
Det var ju just det vi fick höra om! Inte illa för en lite bortglömd kristen helg!
Vi har det som lärjungarna efter himmelsfärden
För oss som lever nu fyller de här texterna i ett glapp mellan Jesus då och nu. Vi kan inte gå runt med den uppståndne och känna på såren i händerna men vi har det faktiskt som lärjungarna efter himmelsfärden hade det!
Jesus finns inte längre på en enda plats, han har gått in i den himmelska världen och tvärtemot vad man skulle kunna tro så betyder det inte att han nu är väldigt långt borta utan snarare att han finns nära överallt. I bibeln är det som att det bara är en tunn hinna mellan vår verklighet och den gudomliga.
Jesus finns närvarande osynlig, det är följden av himmelsfärden. Vi behöver nog hjälp att uppfatta hans närvaro men det är också delvis det pingsten handlar om.
Jesus säger att han ska sända den heliga Anden och Anden ska hjälpa oss ta emot Guds kraft och se Guds närvaro här där vi finns.
”Redan nu” och ”ännu inte”
Det finns också en annan lucka som blir tydlig. Det är luckan mellan ”redan nu” och ”ännu inte”. Det har redan nu hänt att Jesus har besegrat det onda och är satt på en himmelsk tron som konung över allting. Men det ser verkligen inte ut så i världen. Det har ännu inte hänt att Jesus kommit på himlens moln och lagt allt under sig så att Guds goda vilja sker överallt.
Vi lever i tiden emellan. Och det är sannerligen svårt ibland att hålla hoppet uppe om att det ska komma en Herrens dag då det onda är över. Det ser så omöjligt ut. Ändå lever vi med hoppet om det. Det var också omöjligt att se hur Jesus skulle kunna uppstå från de döda. Uppståndelsen får fortsätta att vara vårt tecken på att Gud har andra möjligheter än vi vågar tro.
Jesus överallt
Från långfredagen vet vi att det inte finns någon plats som är så långt nere att Jesus inte stigit ner dig, inte ens själva döden. Och nu får vi veta att Jesus råder också i himmelen. Även där finns han och det är en stor trygghet för oss för han vill att vi ska få vara där han är.
Jag tror att det är en stor källa till hopp och livsmod att höja blicken mot himlen. Se att världen är större och mer meningsfull än det ser ut från min begränsade horisont. Jag är inte så ensam för Jesus är här med mig just nu. Med kärleksfull närvaro. Jag känner den kanske sällan men den finns där alltid.
En retreatgård i Norge har gjort det till sin speciella sak att fundera över mysteriet med himmelsfärden och Jesus närvaro och säger att man kan meditera över den med dessa ord som får avsluta predikan:
Kristus med mig, Kristus framför mig,
Bön inspirerad av Sankt Patrick av Irland
Kristus bakom mig, Kristus inom mig,
Kristus under mig, Kristus över mig,
Kristus på min högra sida, Kristus på min vänstra sida
Kristus i hjärtat på var och en som tänker på mig,
Kristus i munnen på var och en som talar till mig,
Kristus i varje öga som ser mig,
Kristus i varje öra som hör mig.
För himlen är inte en plats långt borta. Det är Guds verklighet som på något obegripligt sätt omger oss hela tiden. Överlappar vår synliga verklighet.
Lämna ett svar