Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Vad betyder det att Jesus uppstod på den tredje dagen?

Det är en uråldrig kristen trosbekännelse att Jesus uppstod på tredje dagen. Vad är bakgrunden till att just tre dagar är viktigt?


Tredje dagen! En stor grej i den kristna kyrkan efter Jesus uppståndelse MEN OCKSÅ I BIBELN!

Den tredje dagen

Finns det någon teologisk poäng med att Jesus uppstod just på den tredje dagen? Det ska vi undersöka i den här bloggposten!

Det står i vår trosbekännelse om Jesus att han är:

…korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda…

Ur den apostoliska trosbekännelsen

Den tredje dagen nämns faktiskt i det som troligen är den allra äldsta summering av den kristna tron. Så här presenterade Paulus den kristna tron till församlingen i Korint:

Bland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv.

Paulus, första korintierbrevet kapitel 15

Det står alltså att Jesus uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna. Vad menas med det? Vad för skrifter? Vad finns det för mening med att framhäva just detta?

Jesus själv förutsäger uppståndelsen

Jesus själv förutsäger sin död vid flera tillfällen då han styr stegen mot Jerusalem. Till exempel såhär:

När de samlades igen i Galileen sade Jesus till dem: »Människosonen skall överlämnas i människors händer, och de kommer att döda honom, och på tredje dagen skall han uppstå.« Då blev de mycket bedrövade.

Matteusevangeliet 17:22-23

I Markusevangeliet som är det äldsta evangeliet står det istället ”efter tre dagar” vilket förstås kan förvirra en del. Inte minst har det förvirrat många när de försökt komma till rätta mellan hur många dagar det egentligen är mellan långfredag och påskdag.

Jag tycker man kan se det som ett tecken på autenticitet att Jesus ord inte blivit tillrättalagda vare sig gentemot hur påskberättelsen sedan faktiskt utspelade sig eller hur det presenterades i urkyrkan. Det här är förstås sådant som författaren hade kunnat ”rätta till” för att det skulle stämma bättre. Bästa svaret på varför det står så i Markusevangeliet är att det helt enkelt var så Jesus sa.

Jonas tre dagar i fiskens buk

Jesus hänvisar också själv till profeten Jona.

Jona blir svald av en stor fisken. Sedan finns han i dess mage, som i ett litet dödsrike, tills han blir uppspottad på land och kan ta sig an sitt uppdrag på nytt.

Han är där i magen i tre dagar och tre nätter så det är inte konstigt att Jesus också anger tidsrymden så. Jona blir på så sätt en slags prototyp till vad som ska hända med Jesus senare, en förebild om död och uppståndelse med koppling till tredje dagen/tre dagar.

Profetia hos profeten Hosea

Den tredje dagen nämns också hos profeten Hosea i gamla testamentet. I den profetian finns det också utrymme för lite marginal i frågan om exakt hur lång tidsrymd det rör sig om:

Kom låt oss vända tillbaka till Herren! Han rev, och han skall läka oss, han slog, och han skall förbinda oss. Han ger oss liv efter två dagar, på den tredje reser han oss upp, så att vi får leva inför honom.

Profeten Hosea 6:1-2)

Där har vi återigen bildspråk om den tredje dagen som en dag då folket bildligt talat uppstår ur dödsriket. Citatet fortsätter sedan såhär:

Så visst som gryningen skall han träda fram, han skall komma till oss som ett regn, ett vårregn som vattnar jorden.

Profeten Hosea 6:3

Det vi ska lägga märket till här är kopplingen mellan nytt liv på tredje dagen och nytt liv till växtligheten genom vattning. Det kommer vi få se mer av!

Abrahams offer av Isak och Mose och folket i öknen

Det finns andra händelser på tredje dagen som är värda att nämna. Det är på tredje dagen som Abraham ska genomföra offret av sin son Isak. Istället ingriper Gud och ordnar ett annat offer (1 mos 22). Det är också på tredje dagen som Gud stiger ner på berget Sinai för att sluta förbund med israels folk (2 mos 19).

De här berättelserna binds samman på typiskt bibelvis genom att vissa ord och hänvisningar återkommer i berättelserna och får oss att associera händelserna till varandra. På så sätt binds de också till associationer till hur Gud ger räddning och nytt liv. Vill du undersöka mer rekommenderar jag ”the bible project” om detta. Följ bara denna länk!

Why did Jesus Rise on the Third Day? (bibleproject.com)

Men vi måste fortsätta hela vägen! Vad är det ALLRA FÖRSTA som händer på en tredje dag och som det andra hänvisar tillbaka till?

Skapelsens tredje dag

När Gud skapar himmel och jord i bibelns början händer det något mycket avgörande på den tredje dagen: det är då livet på jorden blir till!

Gud skapar träden och alla de fröbärande örterna. Innan dess har jorden varit karg och livlös.

Skapelsens sjätte dag utgör sedan en slags parallell till den tredje. Då fylls växtvärlden på med markens små och stora djur och slutligen människan. Människan är så att säga skapad på den andra tredje dagen, dag 2×3.

Den tredje dagen är alltså ända från Bibelns början livets födelsedag!

Jesus och tredje dagen

Förutom att likna sig vid Jona liknar Jesus också sig själv vid ett vetekorn som faller i jorden och dör. Men sedan det dött ger det rik skörd. Jesus blir ju bokstavligen lagd i en grav i marken för att sedan lämna den fylld av livgivande kraft. Även Paulus använder bilden av ett frö som dör och blir en stor växt. Detta är strängt taget mycket nära till tanken på den första gången en liten grön stjälk någonsin bröt jordytan på skapelsens tredje dag.

Jesus uppståndelse representerar en ny skapelse. Nytt liv åt det gamla genom Guds ingripande. Och vi är inbjudna att leva tillsammans med honom i det eviga livet redan här och nu och vidare bortom döden.

Det är också viktigt att säga att Gud alltjämt älskar denna värld vi lever i och vill värna livet här tillsammans med oss tills det blir genomsyrat av Guds rike. Jag är glad att kunna tagga detta inlägg även med ”skapelseteologi”. I bra teologi möts alltid Guds verk som Skapare och Frälsare. Frälsningen går ju ut på att rädda och förhärliga den här världen som Gud skapat och älskar.

Det var en hel del om den tredje dagen. Har du fler tankar om det eller frågor? Skriv en kommentar!

Senaste inlägg

Kommentarer

5 svar till ”Vad betyder det att Jesus uppstod på den tredje dagen?”

  1. Profilbild för Thorsten Schütte
    Thorsten Schütte

    Jag har redan som barn hakat upp mig på att det hela tiden pratas om tre dagar, men egentligen rörde det sig om 1½ dygn från korsdöden till uppståndelsen.

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det är du nog inte ensam om!

  2. Profilbild för Anders Norgren
    Anders Norgren

    ”…i det fördolda, när jag bildades i jordens djup.” Ps 139:15 SFB98
    ”…till vår avbild, till att vara oss lika.”
    Så här kanske: Jesus gör en avbild av sig själv i jordens djup och fyller den med ”stoft.” Tre dagar senare, på skapelsens sjätte dag, ’uppstår’ den första människan när HERREN blåser in sin livsande i honom. Alla andra människor har ju kommit till genom befruktning! BARA Adam är formad från jord!
    Anders 0702 109071

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      ”Den andre Adam”, ja det här var klurigt tänkt! Så hänger det säkert ihop!

  3. Profilbild för Johan
    Johan

    När återkomsten till Eden, när världen har föregåtts, förbi det ljungande svärdets lågor, så är det den 3:e dagens värld, ”där ingen sol behövs”. Dvs ”det Jerusalem som är därovan”.
    Den 7:e dagens fullbordan, himmelen och jorden med hela sin härskara är alltså ”en ny himmel och en ny jord”, inför kommande tidsålder, när den här tidsåldern är över.
    De särskilda tidernas fallna härskara har då ”gjorts kunnig” om skaparens allmakt, genom huvudet för Kristi kropp…

    Men detta kräver att 7-dgarschemat innefattar NT. Uppmaningen: föröka er och lägg jorden under er efterlevs… ”och det skedde så”!
    Fortsättningsberättelserna handlar isf om den fullbordade avbildens avskilda skapande på himlen… Och i dödsriket på jorden, enligt domen efter floden, ”såsom i himlen, så och på jorden” /”en vänd sten”, johan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.