9 blandade tankar på söndagen

Ett glatt budskap från Stenbodagården!

Man kan allt vara rätt stolt över kyrkorna ändå. Nu har vi just kommit hem från familjeläger på Stenbodagården utanför Laxå. En rätt unik mötesplats där familjer av olika ursprung har trevligt tillsammans.

Det är så mycket sånt som sker i det tysta i vårt land hela tiden. Våra kyrkor är helt klart en väldigt viktig kraft i samhället.

Jag hoppas det i alla fall var skönt för de andra att prästens ungar var värst på lägret. Eller så tyckte alla att deras var värst?

Idag, nionde söndagen efter trefaldighet, verkar det inte bli någon gudstjänst för min del. Dagens tema är i alla fall goda förvaltare så att vara med barnen är inte det sämsta.

Att vara en god förvaltare handlar mer om att vara generös än om att vara smart och snål.

Det är förresten samma texter idag som den söndag jag var ny i Götene. Rätt svåra men de innehåller mina favoritord om att ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer man glömma bort eller ignorera den ena. Så ock med Gud och Mammon.

Några ord ur gammaltestamentliga läsningen andra årgången känns också aktuella:
Neka ingen en skälig gåva
när det står i din makt att hjälpa.
När det dyker upp nya tiggare här och var och man inte vet hur man ska göra kanske man ska satsa på generositet. Bättre i värsta fall bli lurad av en tiggare än att bli lurad av Mammon in i girighet?
Vackert över östra laxsjön.

Så här vackert var det igår kväll vid Stenboda. Det är inte grynigt i bilden utan fallande regn. Jag gick och hämtade fina kameran men så var batteriet slut just när jag skulle ta kort. Det här blev ändå rätt fint.

Klotter är otroligt fascinerande tycker jag. Jag såg många spännande meningar, en del är väldigt existentiella. Den här går åt det hållet.

Existentiellt klotter.