En ny gammal källa och en ny väg i Husaby

"Den andra källan" i Husaby. Kanske var det i slänten nedanför det som nu är biskopsborgsruinen som Olof Skötkonung döptes?

”Den andra källan” i Husaby. Kanske var det i slänten nedanför det som nu är biskopsborgsruinen som Olof Skötkonung döptes?

Jag har skrivit tidigare på bloggen om ”sankta Brigidas källa” i Husaby. Grejen är alltså att vi har två källor. En som kallas sankt Sigfrids källa (Sigfrid var den som döpte Olof Skötkonung med familj) och som besöks av mängder av människor varje år, och så en som nästan ingen känner till: Sankta Brigidas källa.

Nyiordninggjort!

Nu har gläntan kring brigidakällan blivit iordninggjord. Röjd, spångad. Nya rejäla gångstigar uppifrån gården och nerifrån vägen har byggts och vackra grindar till området likaså. Det enda som fattas nu är några rejäla skyltar. Källan har blivit väldigt mycket mer lättillgänglig vilket är väldigt roligt! Nu hoppas jag att fler hittar dit för det är verkligen en vacker plats!

Grinden från vägen genom Husaby by.

Det har hänt mer saker kring biskopsborgen i Husaby. Det har anlagts en gång och cykelväg mellan borgen och Husaby kyrka så att man lätt hittar däremellan och slipper gå på bilvägen. Den kommer invigas med buller och ståt under ”returrundan”, närmare bestämt på fredagskvällen den 20 september (med musik och tal och grejer). Åk gärna dit.

Vandra Vägen. Ser du Husaby kyrktorn?

Slutligen så har det kommit upp nya informationsskyltar i borgen vilket också helt klart är ett lyft!

Borgruinen i Husaby, nu uppdaterad. Typ.

Har du varit i Husaby? Visste du om att det finns en bjässestor ruin ett stenkast bort?