Själavårdsnyheter

Det är grönt.

Det hör inte till vanligheterna att Vandra Vägen (jag alltså men jag tycker det är roligt att låtsas ha en liten redaktion) skriver om nyheter. Snarare är det väl så att jag brukar skriva om vad som helst utom det som är dagsaktuellt. Men idag gör jag ett undantag.

Jag hoppas att alla känner till jourhavande präst. Man kan ringa till jourhavande präst mellan 21-06 alla dagar via nödnumret 112 (detta har ifrågasatts men det vi är många som tycker det är viktigt att numret ligger kvar så att verkligen alla kan ringa det).

Man kan ringa om man akut behöver någon att tala med. Annars kan man förstås också vända sig till sin församlingspräst. Poängen med jourhavande präst är också att det ska vara enkelt att vända sig dit, trösklarna ska vara låga. Det är bara att lyfta på luren.

Det är fler och fler som ringer jourhavande präst men det är få yngre. Nu vet vi ju från undersökningar att många unga mår väldigt dåligt så antingen vill de inte höra av sig till kyrkan, eller så känns det främmande att ringa. Man kan misstänka att många är mer vana att kommunicera via nätet.

Därför har nu jourhavande präst startat med själavård via chatt (bestämda tider) eller epost (då man är lovad ett svarsbrev på 24 timmar).

Det är förstås knepigare att samtala via nätet, särskilt om man inte är van. Telefon är sedan i sin tur svårare att föra samtal på än ansikte mot ansikte men ibland är det nog viktigast av allt att samtalen kommer till stånd över huvud taget. Jag tycker att det här är ett bra initiativ som tas nu.

Sådär. Nu har jag lekt nyhetsförmedling. Jag vet att det stått om detta i en och annan tidning. Har du hört om det på annat sätt? Skriv en kommentar!