Fotobloggpost från Källby kyrka

Altaret i Källby kyrka.

Det blev mycket riktigt ett besök i Källby kyrka igår och så länge ingen av er säger ifrån att ni tycker de här kyrkfotobloggposterna är jättetrista så lär jag väl fortsätta lägga upp bilder på nya kyrkor jag kommer till.

Den segrande Kristus.

Källby kyrka ligger egentligen väldigt nära ”mina” kyrkor men jag har hittills aldrig tjänstgjort i någon av dem. Kyrka gör ett ganska kalt intryck men de detaljer som finns tyckte jag var vackra.

Druvklase.

Jag har funderat en del på dessa ständigt återkommande druvklasar som man ofta ser i kyrklig utsmyckning. Jag får forska lite mer och så kanske jag återkommer med en bloggpost senare.

Maria och barnet.

Här i trakten har väldigt många kyrkor en gammal mariabild. Om man tänker efter så är det på sätt och vis en julbild som vi har framme året runt när vi samlas kring Maria och Jesusbarnet.

Vackra veck.

Jag blir alltid lika fascinerad av de välarbetade vecken på kläderna.

Ljussabelsbelysning.

En häftig detalj är också att kyrkan lyses upp av ljussabellampor. Coolt men kanske lite nördigt?

Så tar vi exteriören sist den här gången.

Har du varit i Källby kyrka?