Till innehåll på sidan
Tomas Jarvid

Jodå, Jesus har funnits på riktigt

Jesus och djävulen på ett surrealistiskt berg. Berget finns nog inte men Jesus däremot.

Jesus och djävulen på ett surrealistiskt berg. Berget finns nog inte men Jesus däremot.

Om någon pratar om ifall Jesus ”har funnits” så är min första invändning som kristen snarare att som vi ser det är svaret

”inte nog med det, han finns fortfarande eftersom han är uppstånden” (kristet svar)

För ett tag sedan blev jag uppmärksammad på att svaret tydligen inte är lika självklart för alla. Jag vill från första början betona att det förmodligen inte finns en enda historiker idag som betvivlar att Jesus funnits. Huruvida han finns idag är alla förstås väldigt oense om men Jesu historicitet är bättre belagd än nästan alla andra historiska personer i antiken.

Jag testade att googla lite och det räckte att skriva ”fanns” för att få upp Jesus som första sökalternativ:

Skärmavbild 2015-05-26 kl. 12.58.31

Och om man söker på ”har Jesus…” så dominerade också Jesus existens sökförslagen:

Skärmavbild 2015-05-26 kl. 12.58.20

Nu vet jag ju att om man är konspiratoriskt lagd så tycker man inte mina ord är något värda i den här frågan utan tänker att jag ju som präst är del i den stora konspirationen med att lura i folk en massa dumheter för våra egna dunkla syften. Men jag rekommenderar i så fall att man tar en titt på något skrivet av en riktig historiker och inte tror på allt som står på internet. Läs till exempel den här torra och tråkiga boken av E.P. Sanders. Han har en rätt minimalistisk inställning till vad vi kan veta om Jesu liv men det skulle ändå aldrig falla honom in att bestrida Jesu existens.

Så. Nu har jag kanske varit dagens åsna och slagit in öppna dörrar för alla mina vanliga läsare och ändå inte övertygat någon verkligt skeptisk. Men det är ändå bättre än att hålla tyst. Jag minns ett tv-program för länge sedan där någon som hade skrivit en bok om att Jesus inte funnits blev väldigt vagt bemött av prästen som man kunde förvänta skulle ge svar på tal. Om den kristna berättelsen om Jesus inte har någon historisk kärna i sig innebär det i min förståelse att dess sanningsanspråk också blir helt orimliga.

Kommentarer

18 svar till ”Jodå, Jesus har funnits på riktigt”

  1. Profilbild för Rebella undrar

    ”Den Jesus som aldrig funnits” av Roger Viklund är väl ungefär det enda. Viklund är förvisso amatörhistoriker, inte proffs.

    Frågan är väl snarare i vilken mån Nya testamentets Jesus motsvarar den Jesus som gick på jorden. För att nu slå in ännu fler öppna dörrar.

    1. Profilbild för Kerstin Gross
      Kerstin Gross

      Och vad du närmare menar med ”finns fortfarande”? För jag antar att du inte nöjer dig med att berättelserna inspirerar människor idag?

      1. Profilbild för Tomas Jarvid

        Lite grovhugget uttryckt tänker jag att om Jesus uppstått och sedan inte dött så lever han fortfarande, fast berättelserna om himmelsfärden pekar på att han lever på något annat sätt idag. Osynlig och allestädes närvarande och så. Vi kan till exempel vända oss till Jesus med bön och så.

    2. Profilbild för Tomas Jarvid

      Det var nog Roger Viklund jag såg på TV misstänker jag.

      Jag håller med om att den intressanta frågan är hur förhållandet mellan den historiske och trons Jesus ser ut Helt klart.

  2. Profilbild för Alma-Lena

    Tack för ytterligare en angelägen bloggpost! Ja, i alla möjliga sammanhäng hittar media alltid någon mjäkig präst som inte står för något alls, varken bu eller bä. Att dessa präster existerar gör inte att man tvunget måste skylta med dem.

  3. Profilbild för Birger Johansson
    Birger Johansson

    Ange tydligt och vetenskapligt vilka historiker (med namn och undersökningar)som har tydliga bevis på att Bibel-Jesus är en historisk person – inga predikningar här, dom hålls helst i kyrkan!

    1. Profilbild för Tomas Jarvid

      Hej Birger. Roligt att du läser bloggen! Som jag förstått det är det snarare en fråga om vilka historiker som inte tror att Jesus funnits än tvärtom. Sen är det desto större diskussion kring vem Jesus var och hur stora likheterna är med evangeliernas Jesus och Jesus enligt den senare kristna tron men det ställer till mycket mer problem än det löser att anta att Jesus aldrig ens funnits. När det gäller bevis fungerar det lite annorlunda med bevis för historiker än för naturvetare. Det blir i mycket en fråga om sannolikhet och olika slags logiska resonemang. Strängt taget kan ju även Julius Caesar ha varit ett påhitt?

      1. Profilbild för Rebella

        Räknar du Earl Doherty till historiker? Han är universitetsutbildad sådan men hans böcker är inte skrivna som akademisk forskning.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Earl_Doherty
        Jag fattar det som att Doherty är en av de främsta anhängarna av ”kristus-myt-teorin”, enligt vilken Jesus från början var ett himmelskt väsen som sedan gradvis gjordes om till människa.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Christ_myth_theory

        Huruvida det finns forskare på universitetsnivå som hävdar att Jesus inte funnits vet jag inte.

        1. Profilbild för Tomas Jarvid

          Tack Rebella, nu har jag lärt mig något nytt och fått ett namn på en företrädare.

          1. Profilbild för Tomas Jarvid

            Jag ska nog få riktigt bra grepp om det här med tiden. Tack för tips

          2. Profilbild för Rebella

            Vet nu inte alls om du vill ha mer info om denna typ av historiker, eller om du bara är artig…
            http://caesarsmessiahdoc.com/index.html
            Under Documentary Info => Bios hittar man några till.

            Teoribygget ”Caesar’s Messiah” verkar förvisso vara skräp. Se
            http://caesarsmessiahdebunked.com/
            men en del av de människor som Joseph Atwill bygger på kan vara intressanta. Det verkar inte vara så många rena historiker, dock. Mer från andra vetenskaper.

            Jag förväntar mig att du ska svara med att knacka dig i skallen. Eller känna för att göra det, men svara något artigt 😛

          3. Profilbild för Tomas Jarvid

            Det är eh.. intressanta tankar…

          4. Profilbild för Rebella

            Den religionshistoriker som kläckt teorin att det var den flaviska kejsardynastin som konstruerade kristendomen.
            https://www.youtube.com/watch?v=Zlj5-iwKueQ

            Förstår mycket väl att du inte kommer att se på alla dessa filmer. ”Fringe opinions” kallas det. Rod Blackhirst verkar ha brett verksamhetsfält inom humaniora men hans närvarande lärarposition är inom religionsvetenskap, alltså inte historia.

          5. Profilbild för Rebella

            https://www.youtube.com/watch?v=mwUZOZN-9dc
            ”Why I Think Jesus Didn’t Exist: A Historian Explains the Evidence That Changed His Mind”
            https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Carrier

            Ger mig nu, lovar. Förr eller senare kommer jag att tugga i mig större eller mindre bitar av det här och blogga om det.

          6. Profilbild för Tomas Jarvid

            Då avvaktar jag nog din sammanfattning i stället. Bra när någon annan sköter den biten 🙂

    2. Profilbild för Rebella

      Birger, eftersom du befinner dig på blogg.svenskakyrkan.se ÄR du liksom på sätt och vis i kyrkan. Här till och med predikas ibland, så akta dig 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.