8 blandade tankar på söndagen

Här behövs ledning! (Vet inte vad det står på denna gamla sovjetaffisch)

1. Glad sommar på er. Det har varit konstiga dagar. Känns som att man bor i ett annat land än för tre dar sen. Folk hänger ute på stan på ett väldigt osvenskt sätt. Skönt med värme och sol.

2. Idag är jag ledig från tjänst. Det är söndagen före pingst och söndagens tema är hjälparen som blir sänd till lärjungarna. Det vill säga den Heliga Anden. Om den finns det mycket att säga men just nu står huvudet still.

3. Får mig att tänka på historien om prästen som inte hade förberett någon predikan utan litade på att Anden skulle tala till honom när han väl stod i predikstolen så han hade något att säga ändå. När han så stod där så talade faktiskt en röst i hans inre. Och den sade ”du är lat”.

4. Det har varit oväntat mycket fysisk aktivitet i arbetet de senaste dagarna. I torsdags var det pilgrimsvandring mellan Hulared och Nittorp och på fredagen paddlade vi med konfirmanderna på Jälmån till Nittorp från ett annat håll. Det är riktigt fint att vandra och paddla. Sen är det alltid så att man har svårt att hinna njuta av det när man ska vara ledare för det hela.

5. Att pilgrimsvandringen är dunderladdad med symbolik förvånar väl ingen som läser den här bloggen men för min del så fungerar tydligen paddlingen likadant. Plötsligt ploppade det upp en massa metaforer i huvudet på mig om paddlingen stämmer överens med vad jag lärt mig om livet.

6. Att paddla är förresten en av de saker som jag är riktigt bra på. Därav att jag har hunnit tänka mycket på det. Hoppas hinna paddla lite mer i år än i fjol men det kan vara lurigt med många småbarn hemma.

7. Jag förväntar mig att bloggläsandet går ner drastiskt när värmen kommer för i år. Med stor självövervinnelse ger jag dig härmed min välsignelse att prioritera utelivet framför att hänga här.

8. Nu vet jag inget mer. Vad gör du idag?